De lagere scholen van Heist-op-den-Berg gaan aan de slag met het welzijnsproject 'K(r)op op' om mentaal welzijn bespreekbaar te maken in de klas. In het afgelopen anderhalf jaar, waarin corona zo vaak de hoofdrol speelde, hebben kinderen veel emoties ervaren.

Sommigen zijn bang, anderen boos of verdrietig. Welke gevoelens ze ook hebben, ze mogen er zijn en ze mogen niet opgekropt worden. Leren kan je pas als je goed in je vel zit, en er een veilige plek is om je gevoelens te uiten.

De Megascholen vinden het belangrijk om die veilige plek te kunnen bieden, waar zowel de fysieke gezondheid als ook de mentale gezondheid voorop wordt gesteld.

De zussen Justien en Jasmien Dieltjens, de ene dramatherapeute en de andere leerkracht lager onderwijs, sloegen de handen in elkaar en werkten een lessenpakket uit voor de drie graden van de lagere school met als doel de veerkracht van kinderen te verhogen.

Daarnaast krijgen de leerkrachten een korte opleiding met tips en tricks om het thema bespreekbaar te maken en worden ze tijdens het project ondersteund door een coach die supportert en vragen beantwoordt.

Het doel is om psychosociale hulpverlening te bieden aan een grote groep kinderen, en waar nodig ook kinderen en ouders door te verwijzen naar laagdrempelige of meer gespecialiseerde hulpverlening.

Huis van het Kind ondersteunt dit project financieel vanuit zijn werkingssubsidies.

Voor Huis van het Kind staat welzijn van elk kind, jongere en gezin centraal. Jaarlijks worden er lezingen en workshops georganiseerd over opvoedinggerelateerde thema's waardoor ouders geïnspireerd worden, zich ondersteund voelen en andere ouders ontmoeten. Daarnaast is er ruimte voor individuele opvoedingsondersteuning of wordt er doorverwezen naar partners die met een specifieke vraag aan de slag gaan.

Huis van het Kind bekijkt ook de mogelijkheden om in 2022 workshops voor kinderen zelf aan te bieden.

Wie van het aanbod op de hoogte wil blijven, kan zich inschrijven voor een mailing vanuit Huis van het Kind.