Imec, 's werelds toonaangevende onderzoeks- en innovatiehub op het vlak van nano-elektronica en digitale technologie, stelt vandaag de eerste chip voor die radarsignalen verwerkt door gebruik te maken van een zogenaamd 'spiking recurrent neuraal netwerk'.
Spiking neurale netwerken zijn geënt op principes uit de neurobiologie: ze bootsen de manier na waarop neuronen werken. Daardoor verbruikt de nieuwe chip tot 100 keer minder energie dan de oplossingen die vandaag gebruikt worden, en ligt zijn reactiesnelheid 10 maal hoger.
Hoewel de chip kan worden ingezet voor de verwerking van tal van signalen (spraak, sonar, lidar, enz.), kijken de onderzoekers vooral in de richting van een energie-efficiënt en intelligent (zelfdenkend) radarsysteem dat drones toelaat heel snel te reageren op naderende obstakels.
Toepassingen die een beroep doen op artificiële intelligentie, zoals radargestuurde rijhulpsystemen in auto's die helpen om botsingen te vermijden, maken vaak gebruik van artificiële neurale netwerken.
Hoewel die netwerken al in heel wat domeinen hun waarde hebben bewezen, hebben ze echter ook hun beperkingen. Zo verbruiken ze bijvoorbeeld te veel energie om te kunnen worden geïntegreerd in toestellen met een beperkte batterijcapaciteit.
Bovendien is de huidige generatie artificiële neurale netwerken zo opgebouwd dat data een tijdrovend traject moeten afleggen – van sensor tot algoritme – voordat er een beslissing kan worden genomen. Spiking neurale netwerken doen wat dat betreft een heel stuk beter.
"De digitale chip die we vandaag voorstellen, is de eerste ter wereld die radarsignalen verwerkt door gebruik te maken van een spiking recurrent neuraal netwerk", zegt Ilja Ocket, program manager neuromorphic sensing bij imec.
"Dankzij de ontwikkeling van spiking neurale netwerken breekt als het ware een nieuw AI-tijdperk aan. Ze gaan op een spaarzame manier om met de beschikbare energie en zijn een pak sneller dan de huidige neurale netwerken.
Bovendien maken we gebruik van feedback loops – waardoor ons netwerk tijdssequenties kan onthouden en informatie die het eerder is tegengekomen, kan gebruiken om nieuwe beslissingen te nemen. Deze nieuwe chip betekent dan ook een grote sprong voorwaarts in de ontwikkeling van zelflerende naar echt zelfdenkende systemen."
Imec's nieuwe chip werd in eerste instantie ontworpen om de herkenning van spraakcommando's en de classificatie van ECG-signalen te ondersteunen op IoT en draagbare apparaten met een beperkte batterijcapaciteit.
Dankzij zijn generieke architectuur, gebaseerd op een volledig nieuw én digitaal hardware-ontwerp, kan de chip echter makkelijk worden aangepast om ook andere data te verwerken (zoals sonar-, radar- en lidargegevens)
Toepassing: slimmere en energie-efficiëntere vlieg- en rijhulpsystemen voor drones en auto's
Vlieg- en rijhulpsystemen voor drones en auto's – zoals radartoepassingen om botsingen te vermijden – moeten snel een inschatting kunnen maken van hun omgeving zodat ze tijdig kunnen inspelen op naderende objecten.
Hoewel het hier gaat om erg complexe berekeningen kunnen deze systemen slechts een beroep doen op een beperkte batterijcapaciteit.
"Een eerste praktische toepassing voor onze nieuwe chip is dan ook de implementatie ervan in een energie-efficiënt, radargestuurd vlieghulpsysteem voor drones dat nog sneller – én nauwkeuriger – een onderscheid kan maken tussen obstakels.
Op die manier kunnen drones in een fractie van een seconde reageren op potentieel gevaarlijke situaties", zegt Ilja Ocket. bij imec.
"Eén van de concrete scenario's waarmee we aan de slag gaan, bestaat uit autonome drones die op basis van hun camera- en radarsensorsystemen moeten navigeren in een magazijn om er ingewikkelde taken uit te voeren.
Ondertussen moeten ze uiteraard op een veilige afstand blijven van muren en rekken. Dat zijn toepassingen waarvoor onze nieuwe chip uitermate geschikt is. Maar eigenlijk kan de technologie ook in tal van andere domeinen worden gebruikt – van roboticatoepassingen tot de ontwikkeling van oplossingen die onze gezondheid monitoren."
"Voor dit project hebben we onderzoekers van over heel imec samengebracht. Dankzij het multidisciplinaire karakter van ons onderzoekscentrum hebben we immers een uitgebreide expertise in tal van onderwerpen: van de ontwikkeling van algoritmes geïnspireerd op de neurobiologie en het ontwerpen van energie-efficiënte digitale chips tot het creëren van complexe geheugenstructuren die de manier nabootsen waarop onze synapsen werken.
Het is op het kruispunt van al die domeinen dat imec echt het verschil maakt", besluit Kathleen Philips, programmadirectrice IoT cognitive sensing bij imec.
Vlaanderen zal dit en volgend jaar bedrijven met innovatieve ideeën bijstaan voor de promotie van hun land- en tuinbouwproducten in het buitenland.
De steun komt er als gevolg van de Brexit en in het kader van het relancebeleid Vlaamse Veerkracht na de coronacrisis.
Er komen concrete initiatieven op het vlak van de export, handelsmissies en beurzen, imagocampagnes en communicatie met de consument. De uitvoering zal gebeuren via het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).
De onderzoeksrechter in Antwerpen heeft gisteren een man (52) en vrouw (46) aangehouden op verdenking van prostitutie en uitbuiting. Dat meldt het Antwerps parket.
De verdachten baten een escortebureau uit in Retie.
Het escortebureau kwam in het vizier na een routinecontrole door het Prostitutieteam Politie Antwerpen (PTA), zegt het parket. In het onderzoek kon een groot aantal sekswerkers worden geïdentificeerd die voor het bureau werkten.
Raar, maar waar: de Omloop Het Nieuwsblad is uitgedraaid op een massasprint. De 26-jarige Italiaan Davide Ballerini was afgetekend de sterkste in de straten van Ninove.
Hij bezorgde zijn team Deceuninck-Quick Step de eerste zege dit seizoen op Vlaamse bodem. (VRTNWS)
Mis jij ook het sporten met vrienden of alleen? Of wedstrijden spelen met jouw club?
In deze coronatijden is blijven sporten en bewegen niet altijd even gemakkelijk en soms in clubverband zelfs niet mogelijk. Dat kan mentaal zwaar wegen en veel vraagtekens oproepen.
VDAB draagt de samenwerking met partners al lang hoog in het vaandel. Om zijn partnerwerking te blijven verbeteren, test VDAB in de provincie Antwerpen een nieuwe vorm van samenwerken uit.
Het gaat om een innovatief ESF-project in samenwerking met de UHasselt. Het project start op 1 maart 2021 voor een periode van 1 jaar, met de mogelijkheid tot een verlenging van 1 jaar.
Vanaf maart omleiding wandel-en fietsroutes aan Zanddijkdreef
Begin maart worden een aantal recreatieve routes omgeleid ter hoogte van de Zanddijkdreef in Retie. De provincie Antwerpen start met een dringende herstelmaatregel op de plek waar de Zwarte Neet onder de Colateur loopt. De omleiding duurt tot ongeveer eind april.
De toegang tot de werf bevindt zich aan de Zanddijkdreef in Retie. De werf doorkruist daarmee het wandelpad langs de Colateur.
DAF Trucks Oevel heeft een grote order ontvangen van de Belgische krijgsmacht. De opdracht omvat de levering en het onderhoud van 879 all wheel drive CF Military trucks. De levering van de eerste voertuigen staat gepland voor 2022; de laatste voertuigen worden in 2025 gebouwd.
Het Regionaal Platform Ouderenbeleidsparticipatie (RPO) Kempen lanceert met steun van 21 gemeenten, Welzijnszorg Kempen en de provincie Antwerpen 'de gele doos' in de regio Kempen.
De gele doos is een doos voor belangrijke medische en andere informatie voor hulpdiensten. Je bewaart ze in de koelkast.
Boost voor onze lokale bedrijven via Vlaamse Veerkracht
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) geeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de opdracht voor de ombouw van 75.000 lichtpunten in eigen beheer naar verlichtingspalen met LED-verlichting langs 5.700 km gewestwegen.
Op zondag 7 maart zwaait Beeldentuin Hugo Voeten in Geel de poorten weer open voor bezoekers! In dit indrukwekkende park van 15ha zijn honderden sculpturen uit de privécollectie van ondernemer Hugo Voeten (1940 - 2017) te bewonderen.
Hij was een gepassioneerd kunstverzamelaar met een eclectische smaak. De kunstwerken gaan een unieke dialoog met het landschap aan. Een bezoek verloopt volledig coronaveilig via een uitgestippeld parcours en met verplichte reservatie vooraf.