Voka Mechelen-Kempen vraagt 'green lane' voor sneller transport

Eén op zeven bevraagde ondernemers in de regio Mechelen en Kempen gaat noodgedwongen minder handel drijven met het Verenigd Koninkrijk. Omdat zaken doen, sinds de brexit, nu gemiddeld 5 procent duurder is geworden.

En de omzet met gemiddeld 6 procent is gedaald. Dat blijkt uit een nieuwe bevraging van Voka - KvK Mechelen-Kempen, na precies 100 dagen brexit.

Bedrijven die zaken doen met het Verenigd Koninkrijk geven een gemiddelde kostenstijging aan van 5 procent. Eén op de zeven bedrijven, in de regio Mechelen en Kempen, geeft aan de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk terug te zullen schroeven door de toegenomen kosten. Ze zijn minder competitief geworden. En 19 procent schat in niet verder te zullen uitbreiden om die reden.

Waarom is zaken doen met het VK nu precies duurder geworden?

Douaneformaliteiten: 34% van de bedrijven geeft dit als reden aan
Bijkomende regels: 18%
Invoerheffingen voor producten die (deels) niet van Europese oorsprong zijn: 16%

Voka peilde bij 150 ondernemingen in heel Vlaanderen ook naar de impact op de omzet. Ondernemingen die handel drijven met het VK zien in het eerste kwartaal van 2021 een gemiddelde omzetdaling van 6 procent.

“En de échte brexit moet eigenlijk nog beginnen. Het Verenigd Koninkrijk zal dit najaar nog strengere douanecontroles invoeren. En er komen mogelijk nog bijkomende nieuwe Britse regels”, zegt Tom Laveren (foto), gedelegeerd bestuurder van Voka - KvK Mechelen-Kempen.

"Met onze Brexit Advisory Board en talloze infosessies hebben we onze bedrijven zo goed mogelijk voorbereid op dit scenario. En dat zie je óók terug in de bevraging. Want 4 op de 10 bedrijven geven aan dat ze nog verder willen uitbreiden.

Ze zijn nog voldoende concurrentieel op de Britse markt om er het verschil te maken. Onze Kamer zal de Mechelse en Kempense bedrijven blijven begeleiden om hen sterker te maken", zegt Petra Van Bouwelen, verantwoordelijk voor het internationaal ondernemerschap bij Voka - Mechelen-Kempen.

Green lane

Voka roept de Vlaamse en federale regeringen wel op om werk te maken van een Vlaams-Britse 'green lane'. Een snelle baan voor transporteurs die op voorhand met alle administratie in orde zijn.

Zo kan het transport sneller verlopen. "Met meer trafiek en meer tewerkstelling bij ons tot gevolg", zegt Tom Laveren. "Meer dan 50 procent van de respondenten in onze bevraging is er voorstander van." Ook aan Britse kant is zo'n green lane nodig.