Het is duidelijk dat de Vrije Sint-Lambertus Middenschool Westerlo uitstekend werk verricht met de verschillende projecten die worden aangeboden aan de leerlingen van het beroepsvoorbereidende leerjaar (2BVL). "Zonet kregen we zelfs het schitterende nieuws van Cultuurkuur.be dat we mogen rekenen op 1.250 euro subsidies voor ons theaterproject!" klinkt het euforisch bij de werkgroep BVL-projecten van de school.
Sinds vorig schooljaar krijgen de BVL-leerlingen geen examens meer. In de plaats hiervan nemen de leerlingen deel aan drie projecten op hun maat. Voor de kerstvakantie staat er het solidariteitsproject op het programma, nadien volgt er het theaterproject en als afsluiter is er het project 'op avontuur'. Voor het tweedaagse theaterproject zal de school dus subsidies ontvangen als Cultuurkuur DynamoProject zodat de leerlingen nagenoeg kosteloos kunnen genieten van hun "theaterbad".

"We willen de leerlingen op een laagdrempelige manier laten kennismaken met deze cultuurvorm. We willen ze tonen dat theater niet saai is, maar we willen ook niet belerend overkomen. Dat doen we op twee manieren: we laten de leerlingen theater beleven en vervolgens gaan ze zelf theater maken," aldus organisator Robin Peeters. "Het theater laten beleven doen we door een bezoek te brengen aan de Theaterbuurt in Antwerpen met aansluitend de voorstelling "Het Verloren Voorwerp" van de Roovers en Villanella in DeStudio. Tijdens de tweede dag is het hun beurt om zélf theater te maken. Dat doen we aan de hand van twee workshops van Mooss vzw."

Bovendien blijken de BVL-leerlingen een uitstekend cultuurgevoel te hebben: "Uit ervaring weten we dat de eerste keer naar een theatervoorstelling gaan voor sommige van deze leerlingen een heuse openbaring kan zijn en de aanzet geeft voor meer theaterbezoeken. Andere leerlingen ontdekken dan weer dat het hen niet aanspreekt. Beide ervaringen zijn prima voor ons, maar het is vooral belangrijk dat ze op deze manier zichzelf weer wat beter hebben leren kennen."

De theaterworkshops kunnen hetzelfde effect opleveren: "Sommige leerlingen vinden de workshops maar niks, terwijl andere leerlingen een nieuw talent ontdekken. Soms zien we dat zeer rustige leerlingen opeens boven zichzelf uitstijgen tijdens dergelijke workshops en met een zeer positief gevoel naar huis gaan."