1.300 directeurs sturen open brief naar minister van Onderwijs Demir: "Gun scholen meer inspraak en meer tijd"
"Gun scholen meer inspraak en meer tijd om nieuwe maatregelen in te voeren." Dat is de kernverzuchting van een scherp geformuleerde open brief aan Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA).
Die is al ondertekend door meer dan 1.300 van de ongeveer 4.000 schooldirecteurs uit het basisonderwijs en het secundair onderwijs uit alle netten, alle onderwijsniveaus, alle Vlaamse provincies en Brussel.
"Goed onderwijs vereist een fundament van doordachtheid en stabiliteit", klinkt het aan het begin van de brief. "De huidige veelheid aan maatregelen, de snelheid waarmee ze worden doorgevoerd en de gebrekkige praktische organiseerbaarheid ervan op de werkvloer dreigen de onderwijskwaliteit net te schaden in plaats van te versterken."
De directies klagen onder meer "het gebrek aan tijd om veranderingen door te voeren en de laattijdige communicatie" aan.
Saarnaast zijn er de "financiële realiteit en het lerarentekort", die het invoeren van de vernieuwingen nog bemoeilijken. "Extra maatregelen vereisen méér personeel, maar wij zitten midden in een acuut lerarentekort." (VRTNWS)