15 deelnemers van de fietslessen voor anderstalige volwassenen in Mol kregen officieel hun fietsdiploma. Dankzij de hulp van gemotiveerde vrijwilligers leerden ze in het verkeerseducatief centrum fietsen.

Kunnen fietsen verhoogt hun mobiliteit waardoor ze kunnen deelnemen aan activiteiten en zich naar het werk kunnen verplaatsen. Hiermee zetten ze meteen ook grote stappen in hun integratie. Proficiat fietsers!

De fietslessen gingen van start in het verkeerseducatief centrum met evenwichtsoefeningen op aangepaste fietsen. Drie vrijwilligers en vijf studenten sociaal werk leerden de deelnemers stapsgewijs de vaardigheden van het fietsen.

Geleidelijk aan werd overgeschakeld naar fietsen in het echte verkeer. Tijdens de lessenreeks werd ook een theorieles voorzien met aandacht rond de wegcodes en verkeersregels.

Mobiliteit en zelfstandigheid verhogen

Doel van de fietslessen is de mobiliteit en zelfstandigheid van de deelnemers te verhogen: boodschappen doen, deelnemen aan activiteiten, kinderen ophalen op school of verplaatsing naar het werk. De dienst samenlevingsopbouw hoopt zo de integratie van de deelnemers te bevorderen.

Kinderopvang

Om ook volwassenen met kinderen (0-12 jarigen) de kans te geven fietslessen te volgen, werd tijdens de lessen kinderopvang voorzien. Hiervoor kon Mol rekenen op een team van drie vrijwilligers die gemiddeld een vijftiental kinderen.