Het aantal klanten dat nog een klassiek telefoontoestel huurt bij Proximus bedraagt ongeveer 150.000. Dat blijkt uit een antwoord van de telecomoperator aan minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V).

Vaak is het toestel echter al lang afbetaald, maar Proximus laat dat niet aan de klant weten. Proximus werkt aan een oplossing.

Het was het Radio 2-programma "De inspecteur" dat gisteren het verhaal bracht van de moeder van Showbizz Bart. Zij betaalde tot voor kort nog 42 euro per jaar voor de huur van een vast toestel van Proximus, een oud toestel dat intussen al "waardeloos" was geworden.

Proximus reageerde dat het niet aan hen is om mensen daarover te verwittigen.

Hoeveel klanten in een dergelijke situatie zitten, wou het bedrijf aanvankelijk niet meegeven. Nu blijkt dat nog zo'n 150.000 mensen een toestel huren bij Proximus. Dat liet het bedrijf weten aan minister Peeters.

Het gaat vooral om contracten van na 1987. "De directie van Proximus erkent dat ondanks de transparantie er klanten zijn met langdurige contracten die zich er niet altijd bewust van zijn dat een aankoop een voordeligere oplossing kan zijn. Proximus zal in de komende dagen een procedure uitwerken voor die klanten", laat het telecombededrijf weten.  (VRTNWS)