De Vlaamse overheid en de Vlaamse havenbesturen ondersteunen vanaf 2018 zestien projecten die vrachtvervoer van de weg halen en verschuiven naar de binnenwateren of het spoor.

Een goede stap, zeggen specialisten, maar er is ook een mental shift nodig bij de bedrijven zelf, voor wie wegvervoer vaak nog altijd minder omslachtig is.

Dankzij die projecten zullen er jaarlijks 350.000 vrachtwagens minder rondrijden op onze wegen, berekende het kabinet-Weyts. "Dit zijn ondernemers die zich niet meer blindstaren op de file aan de voordeur, maar oog hebben voor de mogelijkheden die open liggen aan de achterdeur", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) over de uitverkorenen.

De files wegen op onze Vlaamse havens

De files in Vlaanderen worden steeds langer. Uit nieuwe cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum bleek onlangs nog dat de dagelijkse filelengte in 2017 naar 169 kilometer steeg, 11 kilometer meer dan het jaar voordien.

Volgens Weyts "verlammen die files mens, milieu en economie". "De stilstand weegt ook op onze Vlaamse havens, die goederen vlot moeten kunnen versluizen naar het hinterland", klinkt het. Een tijd geleden werd daarom een oproep gedaan, en konden geïnteresseerden zich melden. (VRTNWS)