De problemen op de Antwerpse ring zijn nog lang niet voorbij. Een lading siliconen die een vrachtwagen gisterenavond verloor veroorzaakt nog altijd grote hinder.

Uit de eerste bevindingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) blijkt dat de doorsijpeling van de siliconen in het betonnen wegdek minimaal is.

AWV zal in de loop van de vooravond starten met het fijnfrezen van een zeer dun laagje van het wegdek. Met deze ingreep hoopt het AWV de vervuiling te kunnen verwijderen om de snelweg opnieuw zo snel mogelijk volledig open te kunnen stellen.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft rond de middag boringen uitgevoerd op het besmeurde stuk snelweg van de Antwerpse ring. Uit de eerste bevindingen blijkt dat de doorsijpeling van de siliconen in het betonnen wegdek minimaal is. Op basis van deze gegevens lijkt een diepgaande en langdurige herstelling van het wegdek niet noodzakelijk. Wel zal de aangetaste laag van het wegdek verwijderd moeten worden.

Fijnfrezen wegdek

Wegen en Verkeer zal in de loop van de vooravond starten met het fijnfrezen van een zeer dun laagje van het wegdek. "Tussen 17 uur en 18 uur zullen er gespecialiseerde freesmachines ter plaatse komen.

Deze machines zullen een zeer dun laagje van enkele millimeters van het wegdek fijnfrezen. Door slechts een zeer dun laagje weg te frezen, brengen we geen schade toe aan het beton en zijn er geen verdere herstellingswerken nodig", zegt Wegen en Verkeer.

"Deze methode zal eerst getest worden op een proefstrook van zo'n 100 meter. Als dit het gewenste resultaat oplevert, wordt vervolgens het hele stuk van 1,1 km op die manier aangepakt.

Pas na de test zullen we een inschatting kunnen geven op welke termijn het wegdek kan worden vrijgegeven", luidt het nog. (VRTNWS) (AWV)