Buffer onderweg neemt mogelijke vertraging weg. Stiptheid kan stijgen naar 80 %.Stiptheidshalte helpt om bus op schema te laten rijden. Ingebouwde tijdsbuffer vangt mogelijke vertraging op.

Na het noorden van de provincie en het Antwerpse stadsnet krijgen nu ook 49 lijnen in de regio Turnhout vanaf vandaag (27 juni) stiptheidshaltes. Bij druk verkeer neemt de voorziene tijdsbuffer de vertraging weg, de chauffeur rijdt dan gewoon door. Bij heel vlot verkeer houdt de chauffeur er even halt om volgens schema te blijven rijden. Met het systeem wil De Lijn de reizigers een betrouwbare dienstregeling geven. Volgens testen kan dit systeem de stiptheid van de bussen optrekken tot 80 procent.

Buffer onderweg vangt vertraging op

Eind 2017 voerde De Lijn voor het eerst stiptheidshaltes in. Een stiptheidshalte is een halte waar de bus kan stoppen zonder het verkeer op te houden. De invoering van een of enkele stiptheidshaltes per lijn moet de bussen op schema houden. Bij vlot verkeer zal de bus maximaal drie minuten wachten aan zo'n stiptheidshalte, zodat de chauffeur opnieuw volgens schema kan vertrekken.

Is het druk op de weg, dan vangt de buffer de vertraging op en blijft de bus (zonder te stoppen) op schema. Het aantal stiptheidshaltes hangt af van de lengte van het traject. De mosterd voor dit systeem haalde De Lijn in Duitsland. Daar dragen stiptheidshaltes al een tijdje bij aan stipter openbaar vervoer. Dat is bijvoorbeeld zo in Keulen.

'Dienstregeling op papier en in de praktijk hetzelfde'

Directeur-generaal Roger Kesteloot:

'Op de vraag wat reizigers het belangrijkste vinden, antwoorden ze bijna altijd 'stiptheid en betrouwbaarheid'. Met stiptheidshaltes willen we de betrouwbaarheid van onze dienstverlening verbeteren. Zo moeten de rijtijden op papier en in de praktijk zo goed mogelijk samenvallen. Testen op een paar lijnen hebben uitgewezen dat de stiptheid kan stijgen van vijftig naar tachtig procent. Als de lokale overheden werken aan betere doorstroming, kunnen wij zorgen voor snellere verbindingen en nog meer stipte bussen.'

In totaal telt Antwerpen eind juni 68 lijnen met stiptheidshaltes, waarvan 49 in de regio Turnhout. De eerste stiptheidshaltes werden eind vorig jaar ingevoerd op 11 lijnen in het noorden van de provincie Antwerpen (onder meer in de regio Merksem, Brasschaat, Wuustwezel). Na de kerstvakantie volgden 8 Antwerpse stadslijnen. De regio Mechelen komt later aan de beurt.

Daarnaast blijft De Lijn bij de lokale overheden wijzen op het belang van doorstromingsmaatregelen. Als wegbeheerders zitten de steden en gemeenten mee aan de knoppen van performanter en sneller openbaar vervoer.

Over De Lijn in Antwerpen

Elke dag maken 531 000 mensen gebruik van de 13 tramlijnen en meer dan 200 buslijnen in de provincie Antwerpen. Daarmee neemt ze ongeveer 37 procent van alle reizigersritten in heel Vlaanderen voor haar rekening. Bij De Lijn Antwerpen werken ruim 2 400 medewerkers.

De Antwerpse vloot omvat 560 bussen en 190 trams. Samen met de bussen van de privé-exploitanten leggen ze jaarlijks circa 58 miljoen kilometer af. De tramlijnen zijn samen goed voor 139 kilometer spoor en 178 haltes. 12 daarvan zijn een premetrostation.