Het begrip muziekfestival is een zeer ruim begrip ook in België. Elke organisator wil met een eigen visie, een missie als het ware zijn bezoekers één of meerdere dagen vergasten op een culturele hoogmis. Uiteraard elk in zijn genre van muziek.


Ook het Replay festival heeft na 3 edities zijn plaatsje veroverd in het Kempense landschap. Na een de laatste edities van 2013 en 2014 was het snel duidelijk dat Replay goed is voor 7.000 festivalgangers op 1 dag.


Woordvoerder Danny Vermeijen :'REPLAY-festival in Herentals is klaar voor de 4e editie. Samen met Communicatiebureau CLUB16 uit Herentals werkte het REPLAY-festival een visie uit waarbij we als eerste "medium sized" open lucht festival van het festivalseizoen het verschil kunnen maken. Niet het zoveelste festival dat de vergelijking met Tomorrowland wil aangaan maar wel een geweldig Dance festival met goeie artiesten, leuke locatie en eigenzinnige omkadering.

Bovenlokaal Festival met sterke socio geografische verankering...
Vorig jaar lag de nadruk op de lokale verankering. Ook dit jaar kijken we vooral naar samenwerking met leveranciers die uit de streek komen.
Ook met het stadbestuur en de hulpdiensten is er goed overleg. Ook zij zijn tevreden met de huidige visie waarmee het Replay festival deze editie maar ook de volgende wil aanpakken.

Artists
Festivalgangers zullen tijdens deze 4e editie Yellow Claw, Jay Hardway, Coone, Marco Bailey, Discobar A Moeder, Zonderling, ANDHIM, Gary Beck, TND, gangthelabel, Mark With a K en tal van andere artiesten kunnen bewonderen. Ook de Nederlandse formatie Jebroer, die op dit moment de hit "Gaan met die banaan" scoren, zullen aanwezig zijn.

Podia
Wat de podia betreft zal niets te gek zijn. Een supergezellige spiegeltent waarin DJ's hun ding doen? Op Replay kan het allemaal. Ook hier is de samenwerking met lokale ondernemers voor Replay erg belangrijk.
Bij de familie Van Bael, die bijna 100 jaar ervaring hebben in Spiegeltent zag Replay de perfecte spiegeltent die ongetwijfeld een trekpleister wordt op het festival.


Opblaasbare KERK
Ooit al een optreden in opblaasbare Kerk meegemaakt. Het kan allemaal op Replay.

Bob-Ticket pack
Vorig jaar werkten ze met met het BIVV als partner, het unieke Bob-Ticketpack uit. Een samenwerking die we ook dit jaar natuurlijk blijven doorzetten om jongeren er toe aan te zetten om op een verantwoorde manier met de wagen naar het festival te komen.


Concreet wil dit zeggen dat jongeren die met 5 in een auto aan carpooling doen en daarbij een BOB aanduiden een 4+1 ticket kunnen aankopen. Zij moeten zich samen aan de kassa aandienen. De bob bestuurder kan dan gratis naar binnen.
Deze actie komt tot stand met het BIVV als partner. We zijn dan ook erg blij dat we het BOB logo mogen gebruiken voor deze actie. Zeker omdat de hele BOB campagne in de doelgroep 18 – 30 jaar zeer belangrijk blijft.

Green & Clean
Voor de editie 2015 werken we samen met de Firma "Afval Alternatief" uit Zondereigen. We gaan al het plastic van het festival recycleren tot een zitbank die we na het festival zullen schenken aan het BLOSO in Herentals.
De bezoekers zullen aangemoedigd worden om plastic in de daarvoor bestemde afvalcontainers te deponeren. Voor het afval (drinkbekers) dat alsnog op het terrein komt zullen we de festivalbezoekers aanmoedigen om dat te verzamelen en dit binnen te brengen. In ruil daarvoor zullen ze daar leuke beloningen voor krijgen gaande van een gratis consumptie tot een VIP-behandeling.
Deze plastic wordt dan ingezameld door Afval Alternatief. Zij zullen het afval naar een verwerkingsfirma brengen die dit afval zal recycleren tot een zitbank.


Deze zitbank later overhandigd worden aan het BLOSO sportcentrum waardoor we deze terug ter beschikking van de gemeenschap kunnen stellen.
We vinden het bijzonder fijn dat Afval Alternatief als Kempische nieuwkomer in de sector van de afvalophaling onze partner is in dit nieuw project.

Eten
Omdat we ook op culinair vlak wat extra willen bieden gaan we verder dan de traditionele friet en hamburger. Zo serveren we echte steenovenpizza, wordt er heerlijke Barbecue geserveerd en kan je verse beenham verkrijgen aan de diverse eetstands.
Gezelligheid
Zeker heel belangrijk is het aangename met het nuttige koppelen. Zo stellen we diverse ontspaneilandjes voor waar een aantal hangmatten worden opgehangen waar je na een stevige dansbeurt je even kan relaxen.

Artwork
Om het regionale belang van Herentals te promoten hebben we in het Artwork ook Herentals verwerkt met bijvoorbeeld de bovenpoort.

Historiek replay festival
Van dj tot organisator
In 2008 hield Jelte Lambaerts zich vooral bezig met zijn project The Nasty DJ's. Toen stond zijn eerste Replay Festival nog in de kinderschoenen. Vanuit zijn passie voor dj's besloot hij zich te verdiepen in de organisatie van evenementen. Wat klein begon op het Statieplein van Noorderwijk in 2009 is ondertussen uitgegroeid tot een heus festival met 4 podia en wel 40 nationale én internationale dj's.


De eerste editie van Replay Festival was zeer bescheiden. 'Een paar dj's, een bar en een grote partytent waar uiteindelijk zo'n 600 mensen waren. Het jaar daarna verhuisde het festival naar een groter plein. Meer plaats, meer volk, meer podia. Door de toenemende groei van het festival bewijst Jelte dat je met goede connecties al aardig op weg geraakt. Eens je in die wereld zit, is het niet moeilijk om de juiste mensen op de juiste plaats te ontmoeten.


Passie
Samen met een van zijn beste vrienden draait Jelte al vijf jaar bij The Nasty DJ's. Op die manier heeft hij heel wat connecties gemaakt en uiteindelijk is hij terecht gekomen bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in event management. 'Ik werk er als shopper. Ik boek alle artiesten en regel alles. Van vervoer tot verblijf. Zij hebben me ook alle knepen van het vak geleerd en me klaargestoomd om mijn eigen festival te organiseren.


Recreatiedomein wordt festivalweide
Op de tweede editie in Morkhoven waren er om en bij de 1200 festivalgangers. Na een meer dan geslaagde editie in 2011 met meer dan 1800 bezoekers, werd het tijd om naar een andere locatie uit te kijken. Deze werd al snel gevonden in het Netepark in Herentals.
Als jonge ondernemer zag hij al snel het belang in van professionele hulp om tot de bekleding van de podia en van de promo tot de allerbeste dj's van het binnen- en het buitenland. En dat alles tussen de bossen in het hartje alles tip top te krijgen. Van de beveiliging tot de geluidsnormen, van de eet- en drinkstanden van de Kempen.
Een aanpak die meteen resulteerde in meer dan 3300 bezoekers tijdens de 4de editie.

Fusie met Hommel
Daar zowel het replay festival als het Hommel Dance Event (met een langere geschiedenis dan Replay) op dezelfde datum plaats zouden vinden in 2013 werd er besloten om de beide festivals samen te laten gaan. Dit samen met nog betere acts resulteerde vorig jaar in een geweldig bezoekersaantal van meer dan 7500 feestende jongeren.

FACTS & FIGURES
Replay Festival is een Vlaams dancefestival in Herentals. Het festival is dit jaar toe aan zijn zesde editie. Vorig jaar waren er 7000 bezoekers. Het festival ontving, naast de vele acts uit eigen land, veel buitenlandse artiesten uit oa. Duitsland, Nederland en Noorwegen.


Replay Festival wil vooral de opener van het Vlaamse festivalseizoen in categorie "midsized" festivals zijn. Zorgen voor een dag zonder zorgen met geweldig acts en een mega sfeer.

Replay Festival 2015
• 25 april 2015
• 4 Podia
• + 6.500 bezoekers
• Netepark, Herentals
• Meer dan 50 artiesten, waaronder: Yellow Claw, Jay Hardway, Coone, Discobar A Moeder, Zonderling, ANDHIM, Jebroer, Marco Bailey, Gary Beck, Mark With A K, TND, Gangthelabel, .....'

Op de foto o.a. : woordvoerder Danny Vermeijen, organisator Jelte Lambaerts van het Replay Festival met Aart Van Oekelen van AfvalAlternatief /Van the Man / archief NNieuws.