Precies 50 jaar geleden opende DAF Trucks in Oevel haar cabinefabriek. DAF Trucks Vlaanderen N.V. groeide uit tot een toonaangevende en ultra-moderne productiefaciliteit, waarin alleen al de afgelopen 15 jaar zo'n €600 miljoen geïnvesteerd werd. Meer dan 2.200 medewerkers produceren er op dit moment 200 cabines en 450 assen per dag voor de populaire DAF CF- en XF-trucks.
Dat DAF in Westerlo nu €100 miljoen investeert in een compleet nieuwe cabinelakstraat, bewijst het vertrouwen dat de truckfabrikant heeft in de toekomst van haar productiefaciliteiten in België.
Om mee te kunnen ademen met de toenemende vraag naar trucks van DAF, moeten midden jaren zestig van de vorige eeuw de productiefaciliteiten worden uitgebreid. Op het eigen terrein van DAF in Eindhoven is genoeg ruimte, maar arbeidskrachten zijn schaars in de regio. DAF verlegt daarom zijn blik naar de Belgische Kempen, waar door de sluiting van mijnen en regionale diamantslijperijen een groot arbeidspotentieel bestaat.
Langs de A13 bij Oevel wordt een terrein van 40.000 m2 verworven, een investering van 90 miljoen Belgische Franks. De dag vóór Kerst 1964 wordt het koopcontract getekend. Vrijwel direct daarna begint de bouw van een 12.000 m2-grote fabriek, die in de eerste helft van 1966 operationeel moet zijn.
'Made in Belgium'
Sinds 1966 zijn vrachtwagens van DAF voor een deel 'Made in Belgium'. Want op 5 mei van dat jaar komen de eerste 4 cabines van de band. Dat er snel wordt opgeschakeld, blijkt uit het feit dat al op 5 juli de 1.000e cabine vanuit Oevel richting Eindhoven vervoerd wordt. Op 26 augustus meldt DAF Vlaanderen trots dat het 'reeds alle typen cabines' kan produceren.
Inmiddels draait de nieuwe lakstraat dan al op volle toeren en als op 1 december twee indrukwekkende Müller-persen vanuit Eindhoven naar België zijn verhuisd – een klus die 2 maanden duurt – is de fabriek feitelijk pas echt 'self supporting'. Een paar maanden later besluit DAF de cabinefabriek al uit te breiden. Aanleiding is de introductie van een compleet nieuwe generatie trucks met revolutionaire kantelcabine in 1968.
Ook assenfabricage naar België
De hoge kwaliteit van de cabines die DAF Vlaanderen bouwt, is reden voor het snel groeiende DAF-concern om in 1971 ook de assenfabriek vanuit Eindhoven naar Westerlo te verplaatsen. Er wordt een nieuwe, 13.000 m2-grote fabriek aan de bestaande productiefaciliteiten toegevoegd, waardoor de gevel langs de snelweg groeit naar een imposante 380 meter. Het aantal medewerkers stijgt langzaam richting de 1.000.
In 1985 wordt opnieuw fors geïnvesteerd in DAF Vlaanderen. Voor het lakken van cabines wordt een compleet nieuwe fabriek gerealiseerd: op dat moment de meest milieuvriendelijke van Europa. Nog geen drie jaar later volgt ook in de assenfabriek een grote vernieuwing.
De onderneming wil namelijk geen enkele concessie doen aan de kwaliteit en prestaties van haar assen. Door ze in huis te blijven ontwikkelen en produceren, zijn de assen van DAF altijd 100% afgestemd op het specifieke voertuig en leveren ze maximaal rendement.
DAF Vlaanderen bouwt verder
In het nieuwe millennium gaan de investeringen in DAF's assen- en cabinefabriek in Westerlo onverminderd voort, met name voor de nieuwe generatie Euro 6-voertuigen, die in 2013 op de markt verschijnt.
De productie van kale cabines wordt verregaand gerobotiseerd, wat bijdraagt aan een nog hogere kwaliteit en voor de medewerkers nog betere werkomstandigheden betekent. Om diezelfde redenen wordt ook de afdeling voor de montage van de toonaangevende Super Space Cab-cabines volledig vernieuwd.
DAF Trucks investeerde de afgelopen 15 jaar zo'n 600 miljoen euro in haar assen- en cabinefabriek in Westerlo, die in 2011 de 2 miljoenste as afleverde en in 2014 de
miljoenste cabine.
In 2015 wordt er gestart met de bouw van een compleet nieuwe cabinelakstraat, die in Europa de modernste in zijn soort wordt en de productiecapaciteit van de cabinefabriek met 50% moet verhogen. De nieuwe cabinelakstraat speelt een belangrijke groei in de verdere groei van DAF, binnen en buiten Europa.
Productie op klantenorder volgens 'just in time'-principe
Net als alle andere DAF fabrieken, produceert DAF Vlaanderen 'sequentieel' volgens het 'just-in-time'-principe. Dat betekent dat cabines en assen precies op het juiste moment én in de juiste volgorde, op klantenorder worden aangeleverd in de DAF assemblagefabriek in Eindhoven en bij Leyland Trucks in Groot-Brittannië.
Gewerkt wordt volgens het PACCAR Productie Systeem, dat als uitgangspunt heeft dat er altijd ruimte is voor verdere verbetering en dat de medewerkers als geen ander weten hoe het nog beter, nog slimmer en nog efficiënter kan.
"Geweldige erkenning"
"Dat we nu 50 jaar DAF-productie in België vieren, is een geweldige erkenning van onze meer dan 2.200 medewerkers", aldus Harrie Schippers, president-directeur van DAF Trucks N.V. "Mede dankzij hun inzet en toewijding zijn wij in staat trucks te bouwen, die toonaangevend zijn op het gebied van betrouwbaarheid, comfort en kwaliteit.
Met onze voortdurende investeringen in DAF Trucks Vlaanderen N.V., toont DAF het vertrouwen in de toekomst van haar fabriek in België."
• Eerste truckcabine komt op 5 mei 1966 van de band
• In 1971 uitbreiding met assenfabriek
• Investeringen van € 600 miljoen in laatste 15 jaar
• Productie van zo'n 200 cabines en 450 assen per dag
• 2.200 medewerkers, 170 Belgische toeleveranciers.