Putte organiseert in samenwerking met de omliggende gemeentebesturen 11 april een workshop digitale bouwaanvraag voor architecten.

De gemeentebesturen van Berlaar, Bonheiden, Duffel, Heist-op-den-Berg, Keerbergen, Nijlen, Putte en Sint-Katelijne-Waver willen hiermee de architecten warm maken om de bouwaanvragen zoveel mogelijk digitaal in te dienen.

"Als gemeentebestuur", zegt burgemeester Peter Gysbrechts, "zijn wij reeds meer dan een jaar ingestapt in het verhaal van de digitale bouwaanvraag. Niettegenstaande de enorme voordelen, voornamelijk ook naar tijdswinst toe, merken wij dat nog niet iedereen de weg naar deze nieuwe werkwijze heeft gevonden. Wij gingen dan ook graag in op de vraag van de collega's om naar aanleiding van hun start een workshop voor architecten in te richten."

"Op deze manier kunnen we de door ons opgebouwde expertise delen met de andere besturen.", vult schepen van ruimtelijke ordening Peter De Vooght aan. "Als bestuur hebben wij er destijds ook voor gekozen om de dossierkosten te laten wegvallen om zo de digitale aanvragen te stimuleren."

De nieuwe manier van werken heeft verschillende voordelen voor architect en bouwheer. Dankzij de digitale bouwaanvraag moet de aanvraag niet meer in meerdere exemplaren uitgeprint worden, hierdoor kan de aanvrager kosten besparen en verkleint de papierberg. Bovendien kan de aanvrager op elk moment de stand van zaken van zijn dossier inkijken en is het hele verwerkingsproces eenvoudiger, efficiënter en sneller.

Hoe werkt de digitale bouwaanvraag
Het principe is eenvoudig. Via www.omgevingsloket.be kunnen architecten, studiebureaus, bedrijven of burgers met hun elektronische identiteitskaart inloggen en een dossier indienen. Dit kan 24 u/24, 7 dagen/7, de aanvrager hoeft geen rekening meer te houden met de openingsuren van de dienst ruimtelijke ordening. De uiteindelijke beslissing wordt digitaal verzonden.

De gemeentebesturen van Heist-op-den-Berg, Putte en Nijlen zijn al overgestapt naar deze nieuwe werkwijze. Sint-Katelijne-Waver en Bonheiden starten op 1 juni. De andere gemeentebesturen schakelen over in de loop van 2016. Vanaf 2017 moeten alle gemeentebesturen een digitale bouwaanvraag kunnen verwerken.

Tijdens deze workshop krijgen architecten meer informatie over het omgevingsloket door dhr. Paul Van Lindt en zal architect Nicolas Mossoux zijn praktijkervaring delen. Aansluitend krijgen de aanwezigen de tijd om vragen te stellen. De workshop is gratis maar om praktische redenen wordt er gevraagd om in te schrijven, dit kan bij Johan Janssens, GIS-coördinator gemeente Putte (johan.janssens@putte.be - 015 76 78 93)