De gemeenten Baarle-Hertog, Boom, Dessel, Duffel, Grobbendonk, Herentals, Olen, Willebroek, Wommelgem en hun politiezones namen deel aan het startoverleg Verkeersveilige Gemeente.

Het startoverleg is een kennismaking met het traject Verkeersveilige Gemeente waarbij gemeenten streven naar nul verkeersdoden door het opstellen en uitvoeren van een eigen actieplan verkeersveiligheid.

Het traject Verkeersveilige Gemeente is een samenwerking tussen de provincie Antwerpen, de Gouverneur en haar federale diensten, de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen.

Samen begeleiden ze de gemeenten en politie bij de opmaak en uitvoering van een actieplan verkeersveiligheid. De provincie Antwerpen ondersteunt met onder meer begeleidingen op locatie, een Lerend Netwerk, een nieuwsbrief en infofiches.

Actieplan

De ruggengraat van het actieplan bestaat uit de vijf pijlers van verkeersveiligheid, ook wel de vijf E's genoemd:

- beleid en organisatie (engagement)
- educatie en communicatie (education)
- infrastructuur (engineering)
- handhaving (enforcement)
- evaluatie en monitoring (evaluation).

Gedeputeerde voor mobiliteit Lemmens, licht toe: "Binnen elke pijler leggen de gemeenten prioriteiten vast op korte en lange termijn en bouwen ze regelmatig evaluatie in.

Alleen door een nauwe samenwerking van de gemeenten met de lokale politie en andere maatschappelijke actoren, zoals bijvoorbeeld scholen, komt het doel van nul verkeersdoden binnen bereik. Vanuit de individuele begeleiding van de gemeenten die eerder startten, ontwikkelden we ondersteunende tools die onze gemeenten helpen bij de uitvoering van hun actieplan.

Zo maakten we handige fiches voor het inrichten van een school- of fietsstraat. Dit traject komt voort uit het project 10op10 voor verkeersactieve scholen."

Burgemeester en schepen van Baarle-Hertog, Frans De Bont en Philip Loots: "De realisatie van de randweg rond Baarle was een geschenk uit de hemel voor Baarle-Hertog. Ik weet zeker dat verschillende collega-burgemeesters hier jaloers op zijn." zegt burgemeester Frans De Bont trots.

Philip Loots, schepen van mobiliteit, vult aan: "Samen met onze Nederlandse zustergemeente Baarle-Nassau slaagden we erin een gemeentelijk mobiliteitsplan op te maken voor Baarle. Verkeersveiligheid is een absolute topprioriteit voor de enclavegemeenten. We gaan voor een leefbaarder Baarle met meer ruimte voor de fietser en de voetganger."

Burgemeester van Grobbendonk, Marianne Verhaert: "Een verkeersveilige gemeente is één van dé prioriteiten deze legislatuur.

We zijn deze legislatuur alvast met volle overtuiging aan het traject gestart met enkele grote en kleine werven die de verkeersveiligheid in onze gemeente verhogen maar het werk is nog niet af, met het traject Verkeersveilige Gemeente zullen we samen met de 4 partners verder timmeren aan een verkeersveilig Grobbendonk voor jong en oud!"

Burgemeester van Herentals, Mien Van Olmen: "Verkeersveiligheid is een absolute prioriteit voor het bestuur, we willen zo snel mogelijk het aantal verkeersslachtoffers naar nul brengen en het verkeersveiligheidsgevoel bij al onze weggebruikers verhogen.

Verhoogde aandacht gaat hierbij naar de meest kwetsbare actieve weggebruikers: de voetgangers, fietsers en minder mobiele weggebruikers. Het traject Verkeersveilige Gemeente biedt ons de kans om deze ambitie waar te maken met ondersteuning van de provincie Antwerpen en haar partners."

Het traject Verkeersveilige Gemeente

'In drie stappen begeleiden we elke deelnemende gemeente om de missie om te streven naar nul verkeersslachtoffers in de provincie Antwerpen om te zetten in concrete acties.

Al 58 van de 69 Antwerpse gemeenten stelden zich kandidaat voor deelname aan het traject, 42 van hen konden eerder instappen. Dit jaar starten opnieuw negen gemeenten op.

Werken aan verkeersveiligheid vergt een volgehouden inspanning en dit doe je niet alleen. Zolang er doden en zwaargewonden vallen in het verkeer is het doel niet bereikt en daarom blijft de inzet op verkeersveiligheid cruciaal.'