Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Aanhoudend pogingen tot bankkaartfraude: senioren reageren alert in regio Turnhout

KBC
De banken zijn sinds dit voorjaar verplicht om 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar te zijn, net om slachtoffers van fraude snel te kunnen helpen, toch hopen criminelen wellicht nog altijd een beetje dat het blokkeren van bankrekeningen of het annuleren van verrichtingen wat minder snel gaat dan op een gewone weekdag.
 
'Net daarom proberen ze nog altijd aan de vooravond of bij het begin van een verlengd weekend hun slag te slaan', klinkt het bij politie Regio Turnhout.
 
Politie Regio Turnhout noteerde gisteren 3 feiten van bank(kaart)fraude. In Kasterlee werd een vrouw gisteren in de late voormiddag gebeld door een valse medewerker van Worldline die beweerde dat er verdachte transacties waren opgemerkt op de bankrekening van het slachtoffer.
 
Een gelijkaardig telefoontje kreeg ook een 76-jarige vrouw uit Beerse gisteravond. Ze werd eerst gebeld door iemand die zich uitgaf als een medewerker van Bpost en die het slachtoffer wilde doen geloven dat onbekenden hadden geprobeerd geld af te halen van de bankrekening van de vrouw.
 
Om verder misbruik van de bankkaart te voorkomen, zou er een 'collega' langskomen om de bankkaart op te halen. Toen die valse Bpost-medewerkster even later bij de woning van het slachtoffer opdook en de bejaarde vrouw uit argwaan naar de identiteitskaart van de valse Bpost-medewerkster vroeg, ging de vrouw ervandoor.
 
Nog in Beerse kreeg ook een ander slachtoffer gisteravond een verdachte oproep. De vrouw werd gebeld door iemand die beweerde dat er een verrichting was gepland op haar bankrekening voor de overschrijving van 12 000 euro. Om die verrichting alsnog te annuleren, vroeg de verdachte aan het slachtoffer allerlei vertrouwelijke gegevens.
Maar gelukkig was het slachtoffer ook hier alert genoeg en werden er geen vertrouwelijke gegevens uitgewisseld. Daardoor is er uiteindelijk ook geen nadeel.
 
De politie vraagt nogmaals om nooit vertrouwelijke (bank)gegevens met anderen te delen en ook nooit je bankkaart aan iemand te overhandigen, zelfs niet als die beweert dat er misbruik van is gemaakt.
 
Krijg je iemand aan de lijn die beweert een bank- of postmedewerker te zijn die je met een smoesje allerlei vertrouwelijke gegevens wil ontfutselen, haak dan meteen in en deel zeker geen vertrouwelijke informatie.
 
Krijg je een valse bank- of postmedewerker aan de deur? Bel dan meteen de politie en probeer een zo goed mogelijke persoonsbeschrijving door te geven.
 
Heb ook aandacht voor een voertuig waarmee de verdachte zich mogelijk verplaatst. Dat kan de politie helpen bij het opsporen van de verdachte(n).' (pol)
KBC

Deel dit artikel