[pic=4_1238064273.JPG]Het 'spoordossier Kempen ' is door de jaren heen al een hele turf geworden. ACV en ACW Kempen trekken, sinds de jaren tachtig, met regelmaat aan de alarmbel. Voortdurend kaartten zij de problemen en tekorten aan waarmee de Kempense treinreizigers geconfronteerd werden . Gelukkig heeft de NMBS ook wel geluisterd naar hun verzuchtingen. Dienstregelingen werden aangepast, treinstellen vervangen, infrastructuurwerken uitgevoerd, extra piekuurtreinen ingelegd, zitcapaciteit verhoogd... Maar spijts deze aanpassingen blijven er hiaten. [b]Onze kritiek op het huidige NMBS-aanbod in de Kempen[/b]Ondanks de verhoging van de zitcapaciteit blijft er een probleem tijdens de spitsuren. De technische tekortkomingen aan de treinen met dieselmotoren blijven zich voordoen. Op de lijn Turnhout-Brussel kan men treinstellen inzetten met een totaal capaciteit tot 1.253 zitplaatsen. In de praktijk worden die zelden gebruikt. Verder is er een probleem van te weinig verwarmde wissels en te krappe aansluitingstijden waardoor reizigers , bij de minste vertraging, hun aansluitingen missen.[b]Het moet beter[/b]In recente ACV en ACW-contacten met de NMBS-top en de bevoegde federale minister worden de Kempense problemen erkend. Maar hoe en wanneer worden ze opgelost? Vooral omdat, gezien het engagement in het NMBS-investeringsplan 2001-2012, de spoorwegen in staat moeten zijn 50 % meer personen en goederen te vervoeren tegen 2012. Dit betekent dat in de Kempen over 3 jaar i.p.v. 9.000 13. 500 reizigers per werkdag de trein moeten kunnen nemen. Maar dan dient er nogal wat te veranderen.[b]ACV en ACW-Kempen stellen voor :[/b]• Op korte termijn moet de technische betrouwbaarheid van de dieselmotorstellen aangepakt worden door een aantal reservestellen stand-by te houden. Deze kunnen dan snel ingezet worden bij pannes.• De capaciteit op de lijn Mol-Geel–Herentals –Antwerpen moet verhogen. Immers overbezette rijtuigen maken het op- en afstappen moeilijk waardoor bijkomende vertragingen ontstaan en reizigers aansluitingen missen.• Een snelle beslissing om de huidige dieselmotorstellen te vervangen door moderne elektrisch aangedreven treinen. De bedrijfszekerheid, de snelheid, het comfort en vooral de capaciteit gaan hierdoor omhoog. Bovendien opent de elektrificatie van lijn 15 ook mogelijkheden om vanuit de Zuiderkempen rechtstreeks naar Brussel te sporen. Deze elektrificatie kan binnen een termijn van 2 à 3 jaren gerealiseerd worden. Een beslissing dringt zich op. In 2012 moet lijn 15 ( Mol – Herentals ) geëlektrificeerd zijn. Hierover moet voor de zomervakantie een beslissing vallen. • Sporen naar Hasselt en Mol moet, ook in het weekend, elk uur kunnen.• Om de capaciteit tijdens de spitsuren te garanderen en te verhogen, moet de lijn Turnhout-Brussel met het maximaal aantal rijtuigen rijden. Dit zorgt voor 1.362 plaatsen. Structureel plaatsgebrek in de spitsperiodes, is nu oorzaak nummer een dat deze treinen, vertragingen oplopen. Gedrum bij op- en afstappen maakt dat deze treinen niet tijdig kunnen vertrekken. Als gevolg hiervan missen reizigers hun aansluitingen.• ACW en ACV ondersteunen de ideeën van de stad Turnhout om in de toekomst, de lijn Turnhout-Herentals op dubbel spoor te brengen.• Er moeten in de Kempense stations infrastructuurwerken gebeuren (verlenging perrons) om tijdens de spits, evenementen en seizoensactiviteiten een maximale koppeling mogelijk te maken van treinstellen.• De snelheid op de Kempense sporen moet opgetrokken worden van 120 km/u naar 140 km/u. Deze snelheid, die gebruikelijk is op het Belgische net, moet betere aansluitingen mogelijk maken.• Een bijzondere bekommernis voor alle Kempense stations is een voldoende aantal randparkings en een vlotte toegang naar de perrons ( doortrekken onderdoorgangen ).Tevens zijn meer, nette en toegankelijke toiletten noodzakelijk. • Ook moet het volledige Kempense net uitgerust worden met verwarmde wissels en een automatisch blokstelsel. Deze investeringen dienen te gebeuren om een drukker treinverkeer, tegen hogere snelheden, op een veilige manier te garanderen. • De Kempen vragen een potentialiteitsonderzoek over de effecten van het verder ontwikkelen van de lijn 15 tussen Neerpelt en Weert (Nederland). [b]Ruimte in de Kempen voor nieuwe spoorlijnen[/b]De Kempense wegen zitten overvol. Meer en beter openbaar vervoer is nodig. Er dient dus dringend nagedacht te worden hoe er meer treinen op het spoor kunnen. Tijdens de spits moeten er meer en snelle treinverbindingen naar en van Brussel geprogrammeerd worden. Kan de huidige infrastructuur deze groei aan ?ACW en ACV- Kempen vragen dat de NMBS en het Vlaamse Gewest dit vraagstuk in een mobiliteits- en ruimtelijke studie beantwoorden. Met het oog op de opmaak van een tweede planhorizon 2007 -2017 van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen moet onderzocht worden of het nog aanwezige spoortracé Herentals – Aarschot moet aangewend worden voor de heraanleg van een nieuwe spoorverbinding Herentals-Aarschot- Leuven – Brussel.