De Herentalse horecagroothandel Agora Culinair versterkt zich vanaf heden door de overname van de eveneens Herentalse groothandel Dipro en de exclusieve distributie van de ambachtelijke roomproducten van Brouwers Slagroom uit Antwerpen. "Met deze stappen verhogen we ons serviceniveau en optimaliseren wij ons aanbod", zegt operationeel manager Ivo De Bruyn.

Dipro is een familiale groothandel in Herentals die dertig jaar geleden werd opgericht door Erik Habraken. Het bedrijf richt zich vooral op superettes, kleine kruideniers, nachtwinkels en ijsventers met een sterke specialisatie in diepvriesproducten.

"Met deze strategisch belangrijke overname breiden we zowel het productaanbod als het cliënteel van Agora Culinair gevoelig uit", motiveert Ivo De Bruyn.

Volgens de operationeel directeur biedt de overname voor alle betrokkenen grote voordelen. "Voor de klanten van Dipro garanderen wij een stipte en correcte verderzetting van alle leveringen.

Die zaken krijgen nu bovendien plots de kans om te kiezen uit 15.000 producten in plaats van de 2500 die Dipro verdeelde. Voor de bestaande klanten van Agora Culinair komen met deze overname nu ook de 2500 producten die Dipro aanbood binnen hun mogelijkheden. Zeker in diepvries en ijs was Dipro heel sterk."

De overname past in het tijdsbeeld van de sector. "Volgens een studie van Foodservice Alliance zouden van de 170 bestaande familiale groothandels er in 2025 nog amper een 40-tal overblijven", weet Ivo De Bruyn.

"Door overnames als deze kunnen we de logistiek vanuit onze vestigingen in Herentals en Hamont nog verbeteren. In onze sector is het de kunst om je serviceniveau uitzonderlijk hoog te houden maar tegelijkertijd de kosten van je distributie te optimaliseren.

Deze overname laat toe om onze dagelijkse ritten nog efficiënter te maken. Een laatste voordeel is het feit dat Agora Culinair niet zo sterk stond in de wereld van de ijsventers en de kruideniers. Dat is nu ook opgelost."

Verse roomproducten

De tweede uitbreiding van de activiteiten heeft eveneens te maken met een breder aanbod en een leefbare logistiek. "Brouwers Room uit Antwerpen is een vermaarde producent van ambachtelijke verse roomproducten", verduidelijkt Ivo De Bruyn.

"Tal van gerenommeerde Antwerpse toprestaurants werken met die producten. Omdat Agora Culinair steeds nadrukkelijker uitbreiding zoekt in de meer culinaire horeca is het een grote meerwaarde om dit ambachtelijk productengamma binnen ons aanbod te brengen.

Voor de familiale roomproducent is dit verhaal er één van focus en ontzorgen. Wij nemen hun distributie over. Wij kunnen dat veel rendabeler organiseren door onze schaalgrootte, waardoor de familie Brouwers nu voor 100% kan focussen op hun ambachtelijke productie. Dat wij de klanten van Brouwers Room nu ook al onze andere producten kunnen voorstellen, is natuurlijk ook een meerwaarde."

Servicegraad

Voor deze twee nieuwe activiteiten investeert Agora Culinair in een gevoelige uitbreiding van de vloot. "Wij nemen zowel nieuwe vrachtwagens als bestelwagens in gebruik", besluit Ivo De Bruyn. "Met de moeilijke verkeersrealiteit is het belangrijk dat onze vrachtwagens zoveel mogelijk kunnen meenemen naar zo weinig mogelijk adressen binnen een redelijke afstand.

Met de bestelwagens kunnen we iets vlotter schakelen, waardoor die een tweede keer per werkdag kunnen laden en we zo een unieke extra service aan alle klanten kunnen garanderen. Gezien de messcherpe concurrentie rond de prijszetting in deze sector, kunnen wij alleen nog het verschil maken voor onze klanten door onze unieke en betere servicegraad. De overname van de roomdistributie en Dipro maken ons hier alweer beter in."