Imec, 's werelds toonaangevende onderzoeks- en innovatiehub op het vlak van nano-elektronica en digitale technologie, lanceert vandaag de resultaten van zijn jaarlijkse imec.digimeter-enquête.
Het rapport, dat de voorbije jaren aanzienlijk geëvolueerd is, focust niet langer alleen op het mediasegment, maar bevraagt de Vlaming nu ook over het bredere digitaliseringsverhaal.
at is niet toevallig: volgens de onderzoekers bezit elk gezin in Vlaanderen ondertussen minstens één slim toestel en is die digitaliseringsgolf quasi afgerond. Uit hoe die digitalisering van de Vlaming tot stand is gekomen, kunnen we nu lessen trekken om heel Vlaanderen mee te krijgen bij de introductie van de volgende technologiegolven – zoals artificiële intelligentie (AI).
Zo blijkt uit de nieuwe imec.digimeter dat, ondanks de toenemende interesse, voorlopig slechts 18% van de Vlamingen volledig gewonnen is voor het gebruik van nieuwe technologieën.
'Rise of the platforms': digitale (media)platformen overtuigen niet alleen early adopters
Een eerste vaststelling van de nieuwe imec.digimeter is dat steeds meer Vlamingen betalen voor online media-, communicatie- en entertainmentdiensten. Vooral platformen zoals Netflix en Spotify doen het goed (met respectievelijk 31% en 21% van de Vlamingen die hiervoor een betalend abonnement hebben).
Ook nieuwsapps winnen aan populariteit: zo gebruikt 38% van de ondervraagden minstens maandelijks apps van nieuwsmedia.
Op dat vlak zal 2019 de geschiedenis ingaan als het jaar waarin digitale mediaplatformen genoeg kritische massa opbouwden om potentieel alle Vlamingen te bekoren – en niet enkel de zogenaamde 'early adopters' (mensen die een technologie beginnen te gebruiken voor de grote massa dat doet).
"De impact daarvan mag niet onderschat worden," duidt Lieven De Marez, professor nieuwe communicatietechnologieën bij mict (een imec onderzoeksgroep aan de UGent). "Mediaspelers zoals Netflix en Spotify waren de eersten die mensen ervan konden overtuigen te betalen voor het gebruik van hun platformen.
En die bereidheid om te betalen voor platformdiensten heeft zich anno 2019 succesvol doorgezet naar verschillende deeleconomie-initiatieven."
Zo blijkt dat 21% van de imec.digimeter-respondenten gebruik maakt van platformen voor het kortstondig huren van een huis of kamer bij particulieren. Bovendien doet 12% een beroep op bedrijven voor het delen van fietsen en deelt 10% autoritten met andere particulieren (via diensten zoals Uber, Lyft of BlaBlaCar).
Het potentieel van AI: kritische massa bereikt – maar nog niet iedereen is mee!
Artificiële intelligentie is een hot topic: de overheid pakt uit met ambitieuze AI-initiatieven om Vlaanderen op de wereldkaart te zetten en bedrijven springen volop op die kar.
Tegelijk blijkt uit de imec.digimeter echter ook dat, ondanks de toenemende interesse, slechts 18% van de Vlamingen volledig gewonnen is voor de introductie van AI. Daarmee heeft Vlaanderen weliswaar voldoende kritische massa opgebouwd om verder met AI aan de slag te gaan, maar volgens Lieven De Marez moeten we ook de rest van Vlaanderen in dat verhaal meekrijgen.
"De introductie van AI moet stapsgewijs worden aangepakt, zodat we de man in de straat niet afschrikken met fancy AI-applicaties waarvan hij het nut niet inziet. Het komt er nu in de eerste plaats op aan mensen te informeren en hen duidelijk te maken wat AI voor ieder van ons kan betekenen. Uit onze peiling blijkt dat Vlaanderen nog niet klaar is voor een massale uitrol van AI-diensten," zegt hij.
Diensten zoals het automatisch invullen van een avondje tv-kijken of het leveren van boodschappen op basis van de bevindingen van de koelkast blijken bijvoorbeeld nog een stap te ver.
Smart home applicaties lijken dan wel weer potentieel te hebben. Denk maar aan slimme thermostaten of slimme wasmachines die niet alleen het energieverbruik minutieus bijhouden maar ook (pro)actief tips geven om dat verbruik te doen dalen en zichzelf zo nodig in- en uitschakelen.
"Vlaanderen heeft echt wel alle troeven in handen om ook het AI-digitaliseringstraject succesvol af te leggen; we moeten er gewoon voor zorgen dat beleidsmakers, bedrijven en het bredere publiek eenzelfde tempo aanhouden.
Zoniet riskeren we een scheuring tussen de early adopters en de rest van Vlaanderen, en verliezen we misschien het AI-momentum," besluit Lieven De Marez.
Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits: "Artificiële Intelligentie is veel meer doordrongen in ons dagelijks leven dan we op het eerste zicht denken. Slechts 18% is er volledig voor gewonnen. Maar als we in de gemiddelde huiskamer rondkijken, zien we al snel meerdere toestellen waarbij AI gebruikt wordt.
Met de opkomst van AI beleven we een nieuwe digitale en technologische revolutie zoals het World Wide Web in de jaren '90. Als Vlaamse overheid willen we dan ook mensen geleidelijk aan bewust maken van de absolute meerwaarde van AI.
We brengen beleidsmakers, onderzoekers, bedrijfsverantwoordelijken én ethici samen om één plan te maken rond Artificiële Intelligentie en Cyber Security, want het ene kan niet zonder het andere. De komende jaren voorzien we daarvoor jaarlijks 52 miljoen euro."