Er komen strengere regels voor alcoholreclame. Dat heeft minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) afgesproken met de producenten en verdelers van alcohol en met de horeca.

Vanaf eind april wordt reclame voor alcohol zelfs helemaal verboden op blogs en sociaalnetwerksites.

Blogs en sociaalnetwerksites worden vooral bezocht door jongeren en dat is net de doelgroep van het reclameverbod. De gemiddelde leeftijd waarop jongeren voor het eerst alcohol drinken is 12,5 jaar en ze zijn voor het eerst stomdronken op gemiddeld 14 jaar. Reclame voor alcohol kan aanzetten tot drinken, en moet dus strenger.

VRT

Alcoholreclame wordt dus verboden in bepaalde digitale media, maar ook in kranten en tijdschriften die zich tot minderjarigen richten. Voorts wordt het gratis uitdelen van alcoholische dranken op de openbare weg verboden.

"Verantwoord alcoholgebruik moet gebeuren in een omgeving waar er controle is. Dat kan thuis zijn, of in een horeca-onderneming", voegt Danny Van Assche van Horeca Vlaanderen daaraan toe.

Als winkels daar de ruimte voor hebben, moeten ze alcoholische dranken gescheiden van niet-alcoholische dranken aanbieden.


Bron : Belga