Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Alexia Bertrand : 'Voor phishing alle banken 24/7 bereikbaar'

Alexia Bertrand

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand laat samen met Febelfin weten dat alle retailbanken voortaan 24/7 telefonisch bereikbaar zijn om de betaalapps van slachtoffers van phishing te blokkeren.

De staatssecretaris lichtte dat deze ochtend toe tijdens de uitzending van De Inspecteur op Radio 2.

Elke dag worden meer en meer mensen slachtoffer van phishing, een vorm van online oplichting waarbij criminelen je bankgegevens stelen en vervolgens in een mum van tijd je rekening leeghalen. In 2021 kreeg de Economische Inspectie in totaal 13.122 meldingen over phishing.

Tussen 1 januari 2022 en 9 november 2022 ontving de Economische Inspectie 10.376 meldingen over phishing . Waarschijnlijk ligt het echte aantal slachtoffers zelfs nog veel hoger, doordat niet iedereen aangifte doet bij het Meldpunt van de FOD Economie. 

Wie slachtoffer wordt van phishing moet meteen alle bankkaarten en apps blokkeren. Voor kaarten kon dat al een hele tijd 24/7 via Card Stop (078/170 170). Fraudeurs hebben vandaag echter geen bankkaart meer nodig om geld over te schrijven naar hun rekeningen.

Daarom moeten slachtoffers ook meteen al hun mobiele en online bankapplicaties blokkeren. En ook dat kan nu 24/7. Febelfin, die de Belgische bankensector vertegenwoordigt, heeft de staatssecretaris laten weten dat alle retailbanken sinds begin dit jaar voorzien in een 24/7 bereikbaarheid, onder andere telefonisch, om die mobiele en online betaalapplicaties te blokkeren.

Staatssecretaris Alexia Bertrand:Dit is heel goed nieuws. We zagen dat phishers vaak toesloegen na de kantooruren, net omdat ze dan enkele uren hun gang konden gaan. Dat zal nu verleden tijd zijn.

Karel Baert, CEO Febelfin: “Cybercriminelen kunnen op elk moment toeslaan. Een snelle melding van vermoeden van fraude door de consument is dan essentieel om zoveel mogelijk fraude te beperken. Daarom dit initiatief van de banken, in overleg met de overheid, om een 24/7-klantendienst aan te bieden om hun klanten bij te staan bij het blokkeren van hun bankapplicaties in geval van online fraude. Alle retailbanken zijn nu ook telefonisch 24/7 bereikbaar. Laten we samen de strijd tegen online fraude verder opvoeren.”

Staatssecretaris Bertrand werkt intussen ook verder aan extra preventiemaatregelen.

Phishers blijven namelijk creatief en er duiken continu nieuwe en slinksere technieken op om mensen online op te lichten. Zo zet ze de staatssecretaris de gesprekken voort over een systeem rond “traag bankieren”. Via dat systeem zouden banken sterkere betaallimieten kunnen voorzien zodat phishers het moeilijker krijgen om grote bedragen te kunnen stelen. 

Bertrand wijst er daarnaast op dat de Belgische financiële sector werkt aan een IBAN-naamcheck om facturatiefraude tegen te gaan. Dat is een vorm van oplichting waarbij de fraudeur erin slaagt om de factuur van de echte handelaar te vervalsen door het rekeningnummer te vervangen door een eigen rekeningnummer.

De consument betaalt dan de factuur, ervan uitgaand dat hij geld overschrijft op de rekening van de handelaar, maar in werkelijkheid gaat het geld rechtstreeks naar de fraudeur.

Een IBAN-check zou kunnen controleren of de naam van de begunstigde die je invult, effectief overeenstemt met de naam van de rekeninghouder van het rekeningnummer dat je invult.'  Foto Nele Matthys / N.

Alexia Bertrand

Deel dit artikel