Voka, Agoria, imec en VLAIO brachten gisteren voor het eerst alle geïnteresseerde Vlamingen samen rond de verschillende initiatieven in het kader van het Vlaams impulsprogramma voor Artificiële Intelligentie voor de bedrijfswereld.
Meer dan vierhonderd bedrijven, academici en andere belanghebbenden tekenden present op het Flanders AI Forum. Het programma richtte zich op technologieaanbieders en -gebruikers en technologiekoplopers als -volgers.
Vorig jaar werd het programma opgestart en er zijn ondertussen een 30-tal projecten in de steigers gezet. Dit is slechts het begin en de organisatoren moedigen bedrijven verder aan om deel te nemen aan het AI programma.
De grote belangstelling toont aan dat het AI-impulsprogramma zijn start duidelijk niet heeft gemist. Er is grote interesse in de toepassingen van AI in de Vlaamse bedrijfswereld.
Binnen het AI-impulsprogramma krijgen bedrijven, zowel individueel als in groep, gemakkelijker toegang tot AI-expertise en worden ze gestimuleerd om innovatieve experimenten op te zetten.
"Bedrijven die inzetten op AI kampen met een tekort aan digitaal talent."
Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka: "Artificiële intelligentie is geen science fiction meer, maar begint door te breken in zowat elke sector.
We mogen deze boot niet missen, willen we de sterke kenniseconomie die Vlaanderen is, veilig stellen voor de komende decennia. Vanuit Voka zijn we verheugd om te zien dat artificiële intelligentie al hoog op de agenda stond van het beleid, nu moet het ook hoog op de agenda staan van bedrijven, kennisinstellingen en het onderwijs.
In het hoger onderwijs wordt er wel al aandacht aan besteed, maar voor een echte voortrekkersrol is er ook meer kennis nodig op de andere schoolbanken, zowel in op jongere leeftijd onderwijs als in het volwassenenonderwijs in het kader van levenslang leren. De bedrijven die inzetten op AI kampen nu al met een tekort aan digitaal talent."
Volgens Hans Maertens zijn er parallellen te trekken met de opkomst van het wereldwijde web in de jaren '90. "De revolutie waarin we nu zitten, zal nog sterker, dynamischer en ingrijpender zijn dan die van het internet.
Net daarom willen we bij Voka bedrijven hard stimuleren om hier nu al mee kennis te maken, projecten op te starten en elkaar te leren kennen. Zowel via events als vandaag, maar ook via andere initiatieven die voor het sterke kmo-landschap in Vlaanderen de drempels kunnen wegnemen om in te zetten op digitalisering. Denk aan een 'digital readiness scan' die voor bedrijven aantoont hoever ze al staan en welke voordelen er voor hen in het verschiet liggen."
Minister Crevits: "Jaarlijks budget van 32 miljoen euro."
Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits: 'Vanuit de Vlaamse regering hebben we een brede visie voor de versnelling van de introductie van artificiële intelligentie in onze economie.
Daarbij hoort ook een ambitieus budget, jaarlijks voorzien we in 32 miljoen euro. We steunen vernieuwend academisch onderzoek én concrete toepassingen van bedrijven. De Vlaming heeft een baksteen in de maag, ons doel is om ervoor te zorgen dat de Vlaming ook de trots op innovatie in de maag heeft!
Mee zijn met nieuwe digitale mogelijkheden is essentieel. Ook voor de concurrentiekracht en de productiviteit van onze kmo's. Artificiële Intelligentie en digitalisering bieden enorme opportuniteiten, maar dragen ook risico's in zich. Vandaar dat onderzoekers en ondernemers ook een beroep kunnen doen op de juridische en ethische expertise van het kenniscentrum Data & Maatschappij.'
Artificiële intelligentie binnen een digitale strategie
De eerste collectieve projecten werden ondertussen ingediend, waarbij bedrijven samen met kennisinstellingen (universiteiten, hogescholen, Sirris, imec...) initiatieven rond AI opzetten. Bedrijven kunnen ook via het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) bijvoorbeeld samen met technologieaanbieders 'Proof of Concepts' AI-projecten opzetten.
Alle reguliere projectoproepen van VLAIO kunnen hiervoor ingezet worden dankzij de extra middelen van het Vlaams AI-impulsprogramma.
Daarnaast kunnen bedrijven ook individuele projecten indienen om AI-technologie binnen hun digitale strategie toe te passen. Binnen deze projecten kunnen bedrijven samenwerken met onderzoeksinstellingen voor meer lange termijnprojecten, of met technologiebedrijven voor experimentele en creatieve toepassingen van state-of-the-art technologie in hun bedrijf.