Gedurende twee weken werken wij met alle leerlingen van de basisschool (Hof van Riemen) rond het thema 'gevoelens'. In de klas werken we op onze eigen manier...zo wordt er bijvoorbeeld in het eerste leerjaar elke dag een ander 'complimentenkindje' aangeduid. Dit kindje krijgt op het einde van de dag een tekening van de anderen en krijgt ook op het einde van de dag een leuk complimentje van zijn klasgenootjes. Ook hebben ze een verborgen vriendje dat ze dagelijks stiekem in de watten leggen door bijv. een bloemetje in de boekentas te steken.

Gisteren (7 okt) zag onze schooldag er nochtans net iets anders uit. Deze dag hadden de juffen een spel bedacht: Samen staan we sterk! Alle leerlingen werden klasdoorbrekend in groepjes verdeeld en vervolgens deden ze d.m.v. een doorschuifsysteem allerlei opdrachten. Het was steeds nodig om goed samen te werken want anders kon de opdracht niet slagen.

Voorbeelden:

Samen op een laken staan en het laken vervolgens omdraaien zonder er af te komen.

Een grote krijttekening maken op de speelplaats à la Mondriaan.

Een domino maken

...

Als de leerlingen in totaal 80 kaartjes of meer verdienden, staat hen een mooie beloning te wachten. Dat is dan ook gelukt! Nu is het aan de juffen om de hoofden bij elkaar te steken en een leuke beloning te voorzien.

Hopelijk is dit een interessant weetje om te gebruiken. Voor onze leerlingen was het in ieder geval een hele beleving dat de groepssfeer zeker ten goede komt.