Batibouw heeft dit jaar 296.000 bezoekers over de vloer gekregen. Dat is zo'n 10.000 minder dan vorig jaar, maar de organisatoren spreken toch van een succes.

 




"Batibouw zorgt met bijna 300.000 bezoekers, én met heel wat conferenties en interactieve momenten, opnieuw voor een stevige boost voor de hele bouwsector", klinkt het.

Dat er iets minder geïnteresseerden kwamen opdagen, vinden de organisatoren eerder "logisch". "De bouwsector in België zit nu eenmaal in een diepe crisis, het zou onlogisch zijn dat het bezoekersaantal stijgt", zegt directeur Geert Maes. Bovendien denkt hij dat de beurs zonder de ondergesneeuwde eerste zondag nog meer bezoekers had gehad.

Het viel de exposanten dit jaar op dat de meeste bezoekers meer bezig zijn met renovatie dan met nieuwbouw en dat ze ook met veel gerichte vragen op de exposanten afstapten.

"Er waren dan wel wat minder bezoekers, het was wel een kwaliteitsvolle editie", aldus nog Maes. "De mensen kwamen erg gericht, met de plannen onder de arm, hun project vergelijken tussen de verschillende exposanten."

Voor de organisatoren is het dan ook duidelijk: de zin om te bouwen en te verbouwen heeft de Belg duidelijk nog niet verleerd. Maar toch wijst Geert Maes op een aantal problemen, zoals de onduidelijkheid rond de regionalisatie van een aantal federale premies, zoals de woonbonus.

"Het is van cruciaal belang dat de gewestregeringen deze onzekerheid zo snel mogelijk wegnemen."