Volgens een studie van BeCommerce, de Belgische vereniging voor online handelaars, zal de omzet van online verkoop tijdens het eindejaar met 25 procent toenemen. De totale jaaromzet voor 2013 wordt geraamd op 1,68 miljard euro.

Meer dan 16% van jaaromzet

Volgens het onderzoek zou de omzet tijdens de eindejaarsperiode stijgen naar 270 miljoen euro. Vooral mode, multimedia, cosmetica en speelgoed verkopen in België goed online. December zou zo goed zijn voor meer dan zestien procent van de totale jaaromzet.

"Onze online verkoop stijgt met meer dan 100%", zegt Frederik Wybo, e-commercemanager bij Torfs. "Klanten aarzelen duidelijk niet meer om ook schoenen online te kopen en ook de eenvoudige en gratis terugzending stimuleert de online verkoop." Van de totale online verkoop neemt het segment 'mode en accessoires' 40,91 procent in. De sectoren 'multimedia en elektronica' (34,09%) en 'speelgoed' (27,27%) vervolledigen het podium.

"Groeiperspectieven voor Belgische bedrijven"

"Ondanks de economische crisis en een vermindering van het consumentenvertrouwen stellen we vast dat de online verkoop goed loopt", zegt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce. "Nochtans evolueert de sector minder snel in België dan in zijn buurlanden, online verkoop heeft dus nog mooie groeiperspectieven waar Belgische bedrijven van kunnen profiteren."

Toch waarschuwt de voormalige minister de Belgische ondernemers: "Als ze echter op dit domein geen initiatieven nemen, zullen buitenlandse bedrijven dit terrein snel inpalmen."

BeCommerce vroeg in zijn onderzoek naar de Kerstmistrends bij 262 online shops in België.