The Belgian Chocolate Group uit Olen : 'Rebranding, meer stijl en extra herkenbaarheid op verpakking'
The Belgian blijft een moderne chocoladebrand met sterke roots. Met deze rebranding wil het succevolle The Belgian transformeren naar een modern chocolademerk.
Het verhaal van de oprichters staat hierbij centraal in de verpakking en hun communicatie. The Belgian is een populair kwaliteitsmerk van The Belgian Chocolate Group en wordt vooral op de Europese markt verkocht.
De nagelnieuwe verpakking heeft meer stijl en moet de herkenbaarheid van het merk vergroten. Vanaf oktober dit jaar ligt The Belgian trouwens ook in de Belgische supermarkten.
Our objective
'Met deze rebranding willen we van The Belgian een frisser, eigentijdser en moderner merk maken waarmee we ook de jongere consumenten willen aanspreken', zegt Wendy Dierckx, Marketing & communicatie manager.
'De nieuwe look & feel trekken we door in al onze communicatie. Beurzen, website, Instagram, (instore) video, POS materiaal,….'
The STORY
'Als je kijkt naar onze nieuwe verpakking, zie je een gestileerde voorstelling van de stad Antwerpen. Waarom Antwerpen?
- De havenkraan verwijst naar de haven van Antwerpen, de tweede grootste haven van Europa.
- Antwerpen staat wereldwijd gekend als dé diamantstad. Vandaar de diamant op onze verpakking.
- Een andere verwijzing naar Antwerpen op onze verpakking is het "MAS", een iconisch gebouw in de stad
Zoals je ziet heerst er een vredige rust in de stad, het is nacht en er gebeurt niet veel, behalve in één specifiek huis… En dit is het huis waar het voor The Belgian allemaal begon. Het is het huis van Walter en Renée Gartner. Zij waren na WOII een ambachtelijke productie van pralines begonnen, en deze draaide al snel op volle toeren.
Er was zoveel vraag naar hun pralines, dat ze echt dag en nacht moesten werken om de vraag bij te houden. Zo kreeg hun huis de bijnaam "het huis waar de lichten nooit uit gaan".
“Hun kleine gezellige werkplaats het Antwerpse werd na enige tijd bekend als het huis waar het licht nooit uitging.
Gaandeweg werden hun lekkernijen ook over de grens een succes, en vonden de Gartner pralines ook hun weg naar o.a. Japan, het Midden-Oosten en Amerika. Eind de jaren 90 nam zakenman Marc Pauwels de zaak over en bouwde ze verder uit. Om nog meer focus te leggen op de export, veranderden ze de oorspronkelijke naam van Gartner Pralines naar The Belgian.”
Een goede zet want in heel wat windstreken is België bekend voor zijn chocolade.
Algemene wijzigingen op het gamma niveau
- De strik hebben we enkel behouden bij de gifting products.
- Bij de tabletten hebben we het logo vertikaal gepositioneerd. Hierdoor staat de tablet echt fier en vol zelfvertrouwen in het winkelrek naast de concurrenten.
- Het cocoa-percentage wordt op een uniek en frisse manier weergegeven.
- Ook de NSA range heeft een frisse look gekregen.
- Waar mogelijk gebruiken we de verpakkingen nu ook voor story-telling, om de consumenten aan te spreken en mee onder te dompelen in ons verhaal
Andere elementen
Het logo van The Belgian hebben we licht gewijzigd. "The" in de kroon staat nu in hoofdletters. Dit was voordien in geschreven en letters en niet duidelijk genoeg. De twee fietsers die we zien zijn Mr en Mevr Gartner die van een zeldzaam rustig moment gebruik maken voor een fietstocht. De blaadjes die we zien zijn een verwijzing naar alle inspanningen die we met ons bedrijf doen op het gebied van Sustainability.
De QR code zal landen op de website van The Belgian/ons verhaal waar het verhaal van The Belgian tot leven wordt gebracht.'
Beelden W. Dierckx The Belgian / NNieuws Guy Verellen.
Geelseweg 72, Olen, België