Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Belgische politiek gaf in verkiezingsjaar €15 miljoen uit aan advertenties op Facebook, Instagram en Google

foto NNieuws

Tijdens verkiezingsjaar 2024 spendeerden Belgische politieke partijen 15 miljoen euro aan advertenties op de platformen van Meta en Google. Dat blijkt uit het jaarrapport van AdLens, een collectief dat politieke advertenties op sociale media verzamelt.

Het is volgens hen ook een recordbedrag.

 

Vlaams Belang opnieuw op kop met uitgaven propaganda

Vlaams Belang is ook dit jaar koploper met 2,7 miljoen euro aan advertenties op Facebook, Instagram en Google. PVDA/PTB staat met iets meer dan de helft daarvan op plaats 2, plaats 3 is dit jaar voor Vooruit met 1,4 miljoen en 4 voor CD&V met 1,2 miljoen.

 

Impact op kiesgedrag?

Of die grote budgetten ook tot meer stemmen hebben geleid, is moeilijk te achterhalen volgens de experten.

"De impact van advertenties op sociale media is op partijniveau haast niet te meten", zegt Bart Maddens. "Wat op lokaal niveau wel duidelijk is, is dat er geen verband is tussen wat een politicus uitgeeft op sociale media en zijn of haar voorkeurstemmen. Het is dus niet omdat je veel uitgeeft op Facebook en Instagram, dat je ook veel voorkeurstemmen zal halen." (VRTNWS)

 

foto NNieuws

Deel dit artikel