Group Joos is de eerste grafische groep in België om een echte 'White Paper Factory' te implementeren. Een eerste toepassing verzorgt Group Joos voor Delhaize. Een investering in een nieuwe productielijn met de mogelijkheid om enveloppen volledig variabel te printen, zorgt alvast voor een uniek en innovatief project.

Succesvolle communicatie op papier door ver doorgedreven personalisatie
en data-analyse. In augustus start de eerste live productie in aanwezigheid van Dhr. Benny Noé, CRM Manager bij Delhaize.

Primeur Delhaize

Delhaize is niet toevallig de eerste klant van Group Joos die kiest voor het toepassen van een sterk gepersonaliseerde envelop als marketingtool. In samenwerking met Group Joos verstuurt de retailer al enkele jaren bijzondere mailings per post. Zo krijgt elke klant op regelmatige basis een couponboekje volledig uitgewerkt op maat met daarin specifieke productaanbiedingen en spaarpunten gekoppeld aan het eigen aankoopgedrag en klantenprofiel.

Geen enkel boekje is hetzelfde, het betreft ver doorgedreven data driven marketing op grote schaal om zo het aankoopgedrag en de customer loyalty te beïnvloeden en/of te verhogen. En uiteindelijk profiteert de eindklant door het aanbod op maat. De
hoogvolume inkjetprinters van Group Joos drukken met een snelheid van 160 meter per minuut de variabele beelden en aanbiedingen in kleur op rollen wit papier.

Vervolgens worden er boekjes van gemaakt. Vandaag zet Delhaize op basis van deze ervaring een nieuwe stap in de customer centric approach. Om de mailing vanaf het eerste contact bij het openen van de brievenbus extra te laten opvallen, wordt nu ook deze gepersonaliseerde aanpak op de envelop doorgetrokken.

Bij het productieproces wordt tegen hoge snelheid tijdens het vullen van de enveloppen ook een persoonlijk aanbod gedrukt op elke envelop en dit met controle dat ook het juiste unieke couponboekje in de juiste envelop terecht komt. De envelop wordt op deze wijze een extra drager van alle mogelijke commerciële communicatie.

Gepersonaliseerde "fancy postzegel"

Mailings die op industriële wijze worden geproduceerd, hebben geen opgekleefde postzegel maar een aangepast gedrukte 'PB-kader'. Sinds enkele jaren geeft bpost de gelegenheid aan bedrijven om hiervoor een eigen 'Fancy' versie van te maken, wat met andere woorden neer komt op een postzegel met eigen ontwerp.

Met de nieuwe investering biedt Group Joos nu de mogelijkheid om ook dit sterker uit te werken en hier eventueel voor elke consument een gepersonaliseerd of uniek ontwerp te voorzien.

Investering

Bij Group Joos werd een extra aangepaste envelopeermachine van het merk Kern geïnstalleerd. Deze configuratie is voorzien van inkjet printkoppen voor het in full colour printen en personaliseren van blanco enveloppen en dit tegen een productiesnelheid tot 22.000 enveloppen per uur.

Deze geïntegreerde oplossing zorgt voor een optimalisatie van de workflow waardoor de time-to-market aanzienlijk daalt. "Het is de laatste stap om als een volledige 'White Paper Factory'' te opereren, zegt CEO Alex Joos van Group Joos.

'Group Joos is de eerste in België met deze configuratie. Wij printen direct mail en
transactionele communicatie volledig digitaal in laser of inkjet en dit met de modernste technologie vertrekkend van blanco papier. Die documenten worden vervolgens op de insteekmachine in enveloppen gestoken.

De blanco enveloppen worden op de nieuwe productielijn in full colour geprint in de huisstijl van de afzender en/of zelfs volledig gepersonaliseerd. We kunnen zo zelfs mailings van diverse opdrachtgevers in één productierun gecombineerd produceren.

Enerzijds biedt de personalisatiemogelijkheid een hogere Return On Marketing Investment (ROMI), anderzijds ook een kostenvoordeel voor onze opdrachtgevers. Immers er dienen geen voorraad- en opslagkosten voor bedrukte enveloppen voorzien te worden.

Group Joos is één van de eerste bedrijven in Europa die met dit hoogvolume Kern-systeem, voorzien van DJM-inkjet printkoppen, een volledige 'White Paper
Factory'-configuratie heeft uitgewerkt. Naast het verder optimaliseren van de communicatie op papier blijven we natuurlijk ook investeren in onze omnichannel communicatiemogelijkheden en zijn we zelfs ook actief met een eigen Augmented Reality-oplossing (Veeew).