Amazon gaat de concurrentiestrijd aan met de Belgische supermarkten. Het voedingsportaal van de Amerikaanse webwinkel bestaat voorlopig enkel nog in het Frans en verkoopt vooralsnog alleen droge voeding, maar volgens retailexperts maken de Belgische ketens het best hun borst nat.
De Amerikaanse webwinkel Amazon is onder meer in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk al langer te duchten concurrentie voor de supermarkt. Amazon is nu dus ook actief in (Franstalig) België.
De service Amazon Pantry verkoopt evenwel enkel droge voeding. In de meeste andere landen waar de dienst actief is -onder de naam Amazon Fresh- verkoopt het ook verse producten, maar in eerste instantie is dat in ons land niet de bedoeling.
De dienst wordt vooralsnog aangestuurd vanuit Frankrijk en bestaat voor ons land -voorlopig- enkel in het Frans. Wie iets wil bestellen moet wel al Amazone Prime-lid zijn, een lidmaatschap dat bijna 50 euro per jaar kost.
Bovendien is de droge voeding bestellen niet gratis: een bestelling kost 3,99 euro voor de eerste doos die maximaal 20 kilo mag wegen. Iedere bijkomende doos kost 99 cent.
De prijzen zijn ietwat vergelijkbaar met de servicekosten die Belgische ketens aanrekenen, al valt die kost vaak weg als de bestelling groter wordt dan een bepaald bedrag. De Belgische supermarktketens bieden daarnaast ook verse en lokale producten aan via hun online winkel.
De assortimenten bij de webwinkels van onder meer Delhaize, Colruyt en Carrefour zijn bovendien een pak groter.
"Wees op het ergste voorbereid"
Retailexpert Malaika Brengman (VUB) verwacht grote gevolgen voor de Belgische supermarkten. "Amazon heeft veel ervaring met e-commerce, maar de meeste Belgische spelers zijn op dat gebied nog niet klaar voor grote concurrentie", zegt ze. "Belgische supermarkten, wees maar op het ergste voorbereid."
De grote gevolgen zijn volgens de retailexpert wel nog niet voor morgen. "De Belg is vrij terughoudend en zal in eerste instantie eerder bij de bekende supermarkten blijven", zegt ze.
Tenzij Amazon bijvoorbeeld erg op lage prijzen inzet. "De Belg is altijd wel te vinden voor een koopje." Al moet dat wel genuanceerd worden. Volgens onderzoek is tijdswinst de grootste reden om online voeding te kopen, gevolgd door 24 op 24 uur te kunnen shoppen en het gemak van thuislevering. De prijs komt pas op de vierde plaats.
Bovendien is het aantal landgenoten dat wel eens online voeding koopt, voorlopig vrij beperkt. Volgens cijfers van Comeos heeft slechts 9 procent van de Belgen het afgelopen jaar online voeding gekocht.
"Wie het eens gedaan heeft, blijft het wel doen", zegt Brengman. Het aantal Belgen dat online voeding koopt neemt wel al enkele jaren -langzaam, maar zeker- toe. "Er is dus wel nog veel potentieel", klinkt het.
"Wie het nog niet doet, geeft in veel gevallen wel aan dit in de toekomst te overwegen. Ik vermoed in dat opzicht dat Amazon bezig is aan een voorzichtige verkennende start." (bron vrt Pieterjan Huyghebaert)