Belgische webwinkels kleuren mooi tussen de lijntjes, leert een onderzoek van de Economische Inspectie. Na een doorlichting van 266 webshops werden slechts zeven processen-verbaal doorgestuurd naar het parket.

Vaak kleine inbreuken uit onwetendheid

De Economische Inspectie voerde haar onderzoek tussen oktober 2014 en februari 2015 en wilde vooral controleren of Belgische webwinkels de algemene regels over elektronische handel en verkoop op afstand respecteerden.

Daarbij werd onder meer nagegaan of consumenten correct werden geïnformeerd over de kenmerken van het product, de verzendkosten, het herroepingsrecht en de contactgegevens van de handelaar.

Bij bijna 63% van de onderzochte webwinkels werd bij een eerste controle een inbreuk geconstateerd. Dit betekende niet dat er bij al deze webwinkels ernstige problemen werden vastgesteld: vaak ging het om een relatief klein probleem, te wijten aan onwetendheid, aldus de FOD Economie.

Voorbeelden hiervan zijn het ontbreken van het modelformulier voor de herroeping van het product of de dienst (dat slechts enkele maanden voor het onderzoek verplicht werd) of het ontbreken van het ondernemingsnummer bij de contactgegevens op de website. Bij een hercontrole was 97% in orde.

De FOD Economie vindt de resultaten belangrijk, want in 2014 deed al 54% van de Belgen in 2014 online aankopen, 6% meer dan een jaar eerder. Vier Belgen op de vijf die een online aankoop deden in 2014, zeiden minstens één keer bij een Belgisch bedrijf te hebben gekocht.

Het gaat dan voornamelijk om bestellingen van (sport)kleding, reizen en tickets voor evenementen. (retaildetail)