Naar jaarlijkse gewoonte peilt UNIZO i.s.m. Graydon naar de betaalattitude van de verschillende overheden op federaal, regionaal en provinciaal niveau. Alsook naar de betaalhygiëne tussen de bedrijven.

'We spraken ook enkele ondernemers om eens te polsen naar hun ervaring over het al dan niet te laat betalen van facturen.

Voor wat het B2B betaalgedrag betreft, zien we verschillen tussen de provincies. "In West– en Oost-Vlaanderen en in Limburg sneuvelden eind 2021 de records: het betaalgedrag was nog nooit zo stipt.

In de provincie Antwerpen is er ook een verbetering te merken, al was de stijging minder groot en lopen we in onze provincie nog steeds achter op de reeds vernoemde provincies." aldus Carl Van Dyck.

Als we kijken naar het betaalgedrag van de Vlaamse centrumsteden stellen we tevens grote verschillen vast.

"Voor onze provincie zet de stad Antwerpen in 2021 een goed resultaat neer met een score van 9,14 op 10 en krijgt zo aansluiting bij de kop van het peloton. Mechelen daarentegen, dat in 2018 een score van 9,40 haalde, en in 2019 eentje van 9,98, zakt in 2021 helemaal naar de staart met een score van 5,28 op 10.

"In totaal blijven we toch achter met zo'n 60% die hun facturen niet op tijd betalen"

'Wij spraken met een ondernemer actief is in de B2B sector, die om logische redenen anoniem wil blijven, waarvan facturen veel te laat worden betaald.

"Vooral de grotere bedrijven moeten we vaak aanmanen. In totaal blijven we toch achter met zo'n 60% die hun facturen niet op tijd betalen. Als het over grotere bedragen gaat, heeft dit wel een impact op ons bedrijf."

Katelijne Goegebeur van de Tuinen van Eva, die uitsluitend opdrachten doet voor de overheid, is positiever. "De VMSW (Vlaamse Maatschappij Voor Sociaal Wonen) is mijn grootste klant. Ze betalen mijn factuur meteen nadat ik het heb doorgestuurd. Wanneer ik een factuur moet sturen naar een gemeente, kan dit soms één tot twee maanden duren, maar dat lijkt me nog acceptabel", eindigt Katelijne.