Vanaf 2019 varen er voor het eerst elektrische schepen op de binnenwateren. Een wisselbare batterij zo groot als een zeecontainer zou de boot moeten voortstuwen. Het schip zou volledig elektrisch zijn, in tegenstelling tot de 'Poolster', het eerste elektrisch binnenschip in ons land, dat door een dieselgenerator wordt gedreven.

Het nieuwe schip zou door een of meer volledige twintigvoetscontainers met batterijen voortgestuwd worden. Zo zou het niets meer uitstoten. Het schip ziet er ook futuristisch uit.

De boeg van het schip is minder spits waardoor er meer containers geladen kunnen worden. Omdat er geen machinekamer, schroefassen en koppelingen ingepast moeten worden komt er 8% meer laadruimte vrij, wat een grote verbetering is.

Het duurt vier uur om de batterijen op te laden op het schip, maar ze kunnen ook onderweg vervangen worden waardoor het tijdsverlies geminimaliseerd wordt. Maar via een gewone containerkraan kan dat sneller gebeuren.

Het schip zou 20 tot 35 uur kunnen varen met één batterij. De elektriciteit zou van ecologische bronnen komen en er zouden twee oplaadpunten gecreëerd worden. (Vlaamse Waterweg)