Bleckmann en COS verlengen samenwerking op het gebied van kledingvernieuwing
Bleckmann in o.a. Grobbendonk, expert in supply chain management voor mode- en lifestylemerken, kondigt vandaag de verlenging aan van de samenwerking met COS om voor het COS Restore-programma te blijven leveren.
Dit circulaire mode-initiatief is een belangrijke mijlpaal in de ‘omni-circulaire’ strategie van het modemerk om ervoor te zorgen dat haar producten langer gedragen kunnen worden en zo de kledingverspilling te helpen verminderen.
COS, een merk uit de H&M Group dat bekend staat om zijn tijdloze, verfijnde ontwerpen, lanceerde in 2022 het Restore-partnerschap. Het project wordt geleid door Bleckmann’s toegewijde team van circulaire mode-experts, The Renewal Workshop.
Hun eigen kledingvernieuwingsproces combineert reinigingsmethoden met een lagere impact, gegevensrijke trackingmogelijkheden en onzichtbare reparatie-expertise om de gebruikte COS-producten van klanten weer in een nieuwstaat te brengen. De kledingstukken worden vervolgens met korting verkocht in COS-winkels in heel Europa, ook in Parijs en Amsterdam.
Een belangrijke circulaire oplossing opschalen
De eenjarige pilot van het programma heeft al veelbelovende resultaten opgeleverd, met sterke doorverkoopcijfers en zeer positieve feedback van klanten op alle locaties. Als gevolg hiervan heeft COS besloten het project na de pilotfase voort te zetten.
“COS Restore naar een hoger niveau tillen met Bleckmann was een logische keuze, gezien het succes dat we tot nu toe hebben gehad”, zegt Francesca Lilley, Hoofd Duurzaamheid en Merkstrategie bij COS.
“Hoe meer we COS Restore laten groeien, hoe meer economieën van de nodige schaalgrootte die we kunnen bereiken, waardoor ons aanbod van circulaire mode verder wordt uitgebreid.”
Als onderdeel van deze strategie heeft het merk onlangs nieuwe COS Restore-collecties gelanceerd in zijn winkels in Madrid en Wenen. Er zijn ook plannen om winkelbeschadigde artikelen aan het assortiment toe te voegen, naast producten die door klanten zijn afgezet.
“Door meer markten en meer vernieuwingsstromen op te nemen in het COS Restore-aanbod, kunnen we de levensduur van veel meer kledingstukken verlengen”, aldus Francesca. “Dit zal ons helpen de groei los te koppelen van het verbruik van hulpbronnen en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vraag van de consument naar duurzamere manieren om te kunnen winkelen.”
Bouwen aan een circulair ecosysteem voor mode
COS Restore is een belangrijk onderdeel van de bredere ‘omni-circulaire infrastructuur’ van het modemerk. Deze reeks onderling verbonden initiatieven is ontworpen om klanten te voorzien van circulaire oplossingen die aansluiten bij hun voorkeuren, waardoor circulaire mode een natuurlijk onderdeel van de winkelervaring wordt.
Dit omvat COS Resell, een online peer-to-peer-commerceplatform waarmee gebruikers geverifieerde COS-artikelen kunnen kopen en verkopen. “Elk nieuw circulariteitsinitiatief dat we introduceren is een overwinning voor de consument en de planeet”, vervolgde Francesca. “De COS-gemeenschap houdt zich al bezig met duurzaamheidsvraagstukken, en alle acties die we ondernemen op het gebied van circulariteit bouwen voort op die motivatie.”
Een waarde gedreven partnerschap
De effectieve samenwerking tussen COS en The Renewal Workshop was cruciaal voor het succes van het project. “Werken met COS is een echt partnerschap, gebouwd op onze collectieve toewijding aan het bevorderen van circulaire mode-oplossingen”, legt Tamara Zwart, directeur vernieuwing bij Bleckmann, uit. “We hebben allebei een collaboratieve en iteratieve instelling, samen met een altijd gerichte benadering van continue verbeteren. Dit maakte het een plezier om het COS Restore-aanbod naast elkaar te blijven ontwikkelen.
Dankzij deze sterke basis hebben we een werkelijk schaalbare circulaire oplossing gebouwd die helpt te voldoen aan de behoeften van klanten, het bedrijf en de planeet.”
Over de Renewal Workshop
The Renewal Workshop, is opgericht in 2015 en overgenomen door Bleckmann in 2022, het is toegewijd aan het helpen van mode- en lifestylemerken om meer circulaire oplossingen te integreren in hun bedrijfsmodellen.
Het team heeft meer dan een half decennium ervaring in het werken met een reeks grote merken, waaronder The North Face, Carhartt en New Balance. Door deze expertise te combineren met de decennialange logistieke ervaring van Bleckmann, krijgen merken een geïntegreerde circulaire mode-oplossing die naadloos in hun bedrijfsvoering past.
“Bleckmann’s Renewal Workshop was de ideale partner om het COS Restore-programma te lanceren en te laten groeien dankzij onze gedeelde waarden en hun professionaliteit, behendigheid en collaboratieve test-en-leer-aanpak”, besluit Francesca.
“Hierdoor kon het project snel van start gaan, terwijl we altijd aan de hoogste kwaliteitsnormen bleven voldoen. We zijn verheugd om deze samenwerking voort te zetten en een nog grotere circulariteit in de mode-industrie te helpen stimuleren.” Lees hier meer over het COS Restore-programma.
Over COS
Geïnspireerd door de hedendaagse cultuur, staat het in Londen gevestigde modemerk bekend om iconische kledingstukken, hoogwaardige zogeheten ‘essentials’ en innovatieve ontwerpen die gemaakt zijn om lang mee te gaan.
COS is toegewijd aan kwaliteit en duurzaamheid en hanteert een ontwerpbenadering die op maat is, waardoor unieke collecties worden gecreëerd die functionaliteit combineren met een tijdloze stijl. Sinds de lancering in 2007 is COS zich gegroeid in Europa, Azië-Pacific, Noord-Amerika en het Midden-Oosten. Tegenwoordig heeft het merk een portfolio van 252 winkels, verspreid over 48 markten, 38 online markten en geselecteerde groothandelaren. Meer informatie: @cosstores en COS.com
Over Bleckmann
Bleckmann is marktleider in Supply Chain Management (SCM) -diensten voor mode- en lifestylemerken met o.a. in Grobbendonk een immense plant. Het in 1862 opgerichte Bleckmann ontwikkelde zich van een transportbedrijf naar leverancier van volledige supply chain-oplossingen met een specifieke expertise in e-fulfilment.
Vanuit haar sterke basis in Europa breidde het bedrijf zich uit naar de VS en Azië, waardoor Bleckmann klanten over de hele wereld van dienst kan zijn. Haar investeringen en uitgebreide ervaring in IT-oplossingen zorgen ervoor dat Bleckmann wereldwijd een uniform platform aan haar klanten biedt.
Circa vijfduizend medewerkers staan dagelijks klaar om de klanten van Bleckmann te ondersteunen en hun beloftes na te komen. Met een omzet van 545 miljoen euro heeft Bleckmann de omvang en flexibiliteit om oplossingen van wereldklasse voor haar klanten te bieden. Ga voor meer informatie naar www.bleckmann.com
Industrieweg 38c, Grobbendonk, België