Op 9 juni huldigt het gemeentebestuur van Kasterlee samen met de familie Schoepen, Bobbejaan. Uit respect om wie hij was en wat hij voor de gemeente Kasterlee heeft betekend.

Bobbejaan Schoepen is bij het brede publiek gekend als de oprichter van 'Bobbejaanland'. Samen met zijn echtgenote Josée bouwde hij het familiepark uit tot een internationale trekpleister.

Maar Schoepen was ook muzikant, auteur-componist, zanger en entertainer - een muzikale pionier. In de jaren '50 toerde hij in 20 landen. Zijn veelzijdig repertorium bevat 500 unieke songtracks.

Tot zijn grootste successen behoren het levenslied 'Ik heb eerbied voor jouw grijze haren', de lichte parodie 'Café zonder bier', en zijn internationale nummer één 'Je me suis souvent demandé'.

Schoepen was een veelkunner. Hoe leg je een man met zo een grote veelzijdigheid uit aan het grote publiek? Hoe vat je zijn rijkelijk gevuld leven samen in een monument?

Het werd een intens project dat een mooie hommage brengt aan de persoon achter het park.

Kunstintegratie project in dialoog met het publiek op het
'Bobbejaan Schoepenplein' - monument

Voor de kunstintegratie werd Monia Warnez aangesproken. Zij cureert tentoonstellingen in binnen- en buitenland en is als voorzitster van Comitee Mu.ZEE de drijvende kracht achter het Enter-project in het Museum van Oostende. Ze haalde aan dat de relevantie van een monument niet in de afbeelding van de persoon ligt maar wel in wat hij heeft betekend voor de gemeenschap en waarom hij een inspiratie is voor de toekomst.

Daarom dat de inhoud van deze opdracht moest passen binnen het oeuvre van de kunstenaar. Met haar expertise in de kunstwereld en haar kennis van de hedendaagse kunst heeft zij onderzocht welke kunstenaars binnen deze context een link hebben met het veelzijdige traject van Bobbejaan.

Plein voor bibliotheek Lichtaart 'Bobbejaan Schoepenplein'

Vanuit de voorstellen van verschillende kunstenaars is het idee gegroeid om van het monument een totaalconcept te maken, en ook het plein voor de bibliotheek van Lichtaart de naam 'Bobbejaan Schoepenplein' te dopen, waar de kunstwerken van Michaël Aerts en Kelly Schacht samen gecontextualiseerd worden en in dialoog gaan met het publiek.

Een primeur in ons land, want nog nooit werd een monument door meerdere kunstenaars in een gecureerd project gerealiseerd.

Monumentaal werk van Michaël Aerts en Kelly Schacht
Michaël Aerts maakt sculpturen, installaties, tekeningen, collages en performances. In al deze disciplines spelen voor hem referenties aan het mondiaal cultuurhistorisch verleden een uitgesproken rol.

Een consistent gebruik van een selectie aan materialen (zilver, goud, pigment, gips, brons, beton,...) die de poëtische inhoud van het werk op zich al oproepen, zorgt telkens voor een bijkomende betekenislaag.

Dit gebeurt allemaal vanuit een sterk bewustzijn van het historisch gebruik van zowel object als materiaal.

Voor zijn monumentaal werk 'Icon' inspireert Aerts zich op de vele verdiensten van Bobbejaan als artiest, zakenman en pionier. Belangrijk daarbij is het onderzoek naar het potentieel van symbolen, codes, vormen en functies van dit erfgoed voor de kunst, de kunstenaar en in het bijzonder de mens van de 21e eeuw.

Kelly Schacht speelt met de noties van auteurschap en originaliteit in haar werk. Zowel momenten als objecten uit het verleden worden herdacht en leveren een nieuwe esthetische ervaring op.

Voor haar werk heeft het objectmatige karakter van het werk geen waarde, maar ontstaat de esthetische beleving door het opladen van een gegeven ruimte met nieuwe betekenissen en door de sublimatie van een actie, een ervaring of een herinnering.

Ze zoekt naar die originelen die een soms mysterieuze waarde hebben om zo de notie van auteurschap, originaliteit en uniciteit te bevragen. Schacht gaat in haar werk 'Je me suis souvent demandé' op zoek naar de mens achter de populaire figuur met de indrukwekkende carrière.

Foto's NNieuws en © Stephan Vanfleteren /NNieuws