Eerst het goede nieuws: de strategie van Belgische webshops om de internationale kaart te trekken, werpt vruchten af. Al kan dat niet verhinderen dat het gros van wat de Belg online spendeert nog altijd in de kassa van buitenlandse spelers belandt.

IceWatch, BelgianShop en Bieresgourmet

Tijdens de tweede editie van de Becommerce Cross-Border Summit is gebleken dat België kampioen in grensoverschrijdende e-commerce is geworden. "Gezien de geringe omvang van ons land moeten Belgische webwinkels vanaf hun lancering overwegen om naar het buitenland te trekken, in tegenstelling tot vele handelaars uit onze buurlanden, voor wie de eigen binnenlandse markt volstaat", klinkt het bij de federatie van webwinkels.

Volgens een doorlichting van de 25 populairste grensoverschrijdende Belgische webshops begint deze internationale strategie haar vruchten af te werpen: "Het gemiddelde van de bezoekers van deze sites komt voor meer dan 82% uit het buitenland (tegenover bijna 78% een jaar geleden), wat nogmaals wijst op het grote groeipotentieel van grensoverschrijdende e-commerce", klinkt het.

De Belgische webwinkels blijken zich vooral toe te spitsen op Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Spanje neemt de vijfde plaats over van Canada.

Horlogemaker IceWatch, die pas vorig jaar zijn webshop opende, kroont zich onder de Belgische webshops meteen tot de numero uno in grensoverschrijdende e-commerce. Belgianshop (één plaats hoger dan vorig jaar) en Bieresgourmet (ook al afwezig in de top-10 van vorig jaar) vervolledigen het podium: beide webwinkels zetten sterk in op typisch Belgische producten.

Amazon.fr, 3Suisses.be en Bol.com

Toch wordt de volledige Belgische onlinemarkt meer dan ooit gedomineerd door buitenlandse spelers, zo blijkt uit de tweede editie van de BeShopping 100: het aantal écht Belgische webshops - achter een .be-extensie kan namelijk ook een buitenlandse speler schuilgaan - in de top-100 daalde van 32 naar 28, en het aantal Belgische klanten dat aankoopt bij een op en top Belgische internetwinkel zakte van 26% naar 24%.

Al is er toch ook een lichtpuntje: van de totale omzet van de 100 belangrijkste webwinkels in België - intussen goed voor 2,6 miljard euro (tegenover 1,1 miljard in de vorige editie) - ging vorig jaar nog driekwart (75%) naar een buitenlandse speler, dit jaar is dat teruggevallen tot 'maar' 72%. Al blijft de dominantie hoe dan ook verpletterend.

Naar omzet wordt de top-3 gevormd door Amazon.fr, 3Suisses.be en Bol.com. Media Markt maakt een grote sprong: van de 30e naar de 8e plaats in een jaar tijd. Vente-Exclusive.com stijgt van de 16e naar de 9e plaats en de Chinees Aliexpress (uit de Alibaba-stal) komt nieuw binnen op plaats 10. In die top-10 slechts twee echte Belgen: Colruyt Group op zes (met de webshops Collishop, Collect&Go en Dreamland) en telco Proximus op zeven.

Kleding en elektro het populairst

De producten die Belgen het meest kopen via internet zijn kleding en accessoires (27%), elektronische apparaten (24%) en vrijetijdsactiviteiten (11%). Dan volgen verzorgings- en schoonheidsproducten (9%), artikelen voor huis, tuin en huisdieren (7%) en voeding (6%).

Bekijken we enkel de grensoverschrijdende aankopen, dan zien we de opvallend sterke groei van voeding. Kleding en accessoires blijven weliswaar aan de top (40%), maar dan volgt voeding (van 12% naar 18%). Ook verzorgings- en schoonheidsproducten gaan erop vooruit: een verdubbeling van 4% naar 8%.

Tot slot nog dit: de betalingsmethodes bij uitstek blijven Visa en Mastercard (allebei rond de 94%), gevolgd door Maestro (68%), PayPal (62%) en Bancontact/Mister Cash (59%).