De buurtbewoners van de Roggerstraat in Noorderwijk hebben 39 bezwaarschriften ingediend tegen een geplande verkaveling. Ze vragen een extra ontsluitingsweg omdat de mobiliteit in hun wijk anders bedreigd wordt.

De bewoners van de nieuwe woonwijk Roggestraat te Noorderwijk hebben 39 bezwaarschriften ingediend bij de Stad Herentals, betreffende de nieuwe verkaveling ter hoogte van de Roggestraat aangevraagd door de Matexi-groep.

Het buurtcomité: "Wij zijn met onze woonwijk niet tegen de nieuwe verkaveling, integendeel iedereen heeft recht op wonen, echter betreuren wij dat de verkavelaar bij deze nieuwe verkaveling geen rekening heeft gehouden met de mobiliteit in de woonwijk."

"Wij hopen dan ook dat het stadsbestuur zijn verantwoordelijkheid opneemt tijdens de besprekingen van de bezwaarschriften in de geemeenteraad en zo de mobiliteit verbetert. Dit was een duidelijk een programmapunt tijdens de voorbije verkiezingen voor de huidige Herentals coalitie."


"In de huidige verkaveling zijn er 24 kavels reeds ingekleurd. Naar de toekomst toe zal dit aantal uitbreiden naar 30 nieuwe woningen zoals voorzien bij de aanvraag. Tevens wordt er in deze verkaveling geen extra ontsluitingsweg voorzien naar de Morkhovensesteenweg, dit impliceert dat de bewoners van deze extra 30 woningen de woonwijk verlaten via de Tarwestaat om zo de Morkhovensesteenweg te bereiken. Wij, als buurtbewoners, vinden dit onacceptabel, wij willen het woon-werkverkeer in onze wijk leefbaar houden en alsook de toegankelijkheid bewaren voor de nooddiensten."

Wijk groeit

Momenteel ziet de woonwijk er als volgt uit:
Huidige bewoners:
Tarwestraat: 27 huizen waar er nog bouwgronden braak liggen
Roggestraat huidig: 15 huizen
Haverstraat: 15 huizen
Totaal 57 huizen

Nieuwe verkaveling:

Momenteel 24 woningen
Toekomst 30 woningen

Aangezien in onze huidige maatschappij het doorsnee gezin uit voornamelijk 2 verdieners bestaat, gaan wij er van uit dat de verkaveling 60 extra wagens impliceert dewelke ’s morgens tussen 7u en 9u zullen vertrekken richting hun werk. Om de ontsluiting te vergemakkelijken en opstopping te vermijden hadden wij graag een extra weg ter hoogte van de nieuwe verkaveling en de Morkhovensesteenweg, zodat het verkeer meer gespreid kan worden. Het opdraaien naar de Morkhovensesteenweg is in de ochtendspits nu al meer dan een probleem voor de huidige bewoners door de drukke verbindingsweg Morkhoven-Noorderwijk. Deze nieuwe weg zou praktisch mogelijk zijn ter hoogte van de Schuinhoeve dewelke gelegen is aan de Morkhovensesteenweg en waarlangs een certitude weg loopt. Aangezien we van mening zijn dat zowel de Schuinhoeve als de weilanden eigendom zijn geworden van de verkavelaar Matexi lijkt dit geen onmogelijke ontsluitingsweg.

Ruw geschat mag men er vanuit gaan dat als er 60 auto’s extra zouden vertrekken tussen 7u en 9u, dat er om de twee minuten een extra wagen bijkomt ter hoogte van de Tarwestraat dewelke binnen de twee minuten op de drukke verbindingsweg Morkhoven-Noorderwijk zou moeten geraken wat niet realistisch is tijdens een normale werkweek."

Belangrijkste bezwaren

"
Hieronder vind je de belangrijkste bezwaren van de woonwijk. Hiermee hopen wij dat deze nieuwe verkaveling enkel een succes zal worden voor de huidige en nieuwe woonwijk.

1) Ontsluiting verkaveling Roggestraat-Morkhovensesteenweg
2) Toegankelijkheid Brandweer en Hulpdiensten verkaveling Roggestraat
3) Werfverkeer via ontsluitingsweg ter hoogte van de Roggestraat-Morkhovensesteenweg
4) Nutsvoorzieningen: riolering, gas, elektriciteit momenteel voorzien via de huidige verkaveling, is dit wel voorzien om een verdubbeling van de huidige capaciteit aan te kunnen
5) Afbakening ingetekende groene zone: zodat deze groen blijft en geen openbare parking wordt.

We zijn er met de hele buurt van overtuigd dat we nu moeten reageren om nog invloed te kunnen hebben op het huidige verkavelingsplan, zodat het stadsbestuur rekening houdt met de verkeersproblematiek die er heerst in het huidige plan en dat een extra ontsluitingsweg noodzakelijk is."

Op het plan:
- een schets van de verkaveling, de stippellijn is de extra ontsluitingsweg dewelke wij voorstellen aan het stadsbestuur"

Het Buurcomité