[pic=99_1245683818.jpg]‘Catch a Vibe’ @ Reggae Geel, en dat voor de 31ste keer. Dit jaar kan dat op vrijdag 31 juli en zaterdag 1 augustus. De vorige 30 edities deden we het zonder, maar vanaf dit jaar zal er een voorverkoop voor het festival georganiseerd worden. Tickets kan je online bestellen op onze website www.reggaegeel.com. Een dagticket kost € 15, voor een weekendticket betaal je €25 ( telkens reservatiekost). Aan de kassa kosten de tickets €25 per dag en €35 voor de twee festivaldagen.Voor deze prijs krijg je een mix van nieuw talent en gevestigde waarden die er garant voor moet staan dat ook deze editie weer onvergetelijk zal worden. Reggae Geel propt op 31 juli en 1 augustus veertig jaar Jamaica in één weekeinde. De lucht in de Belse bossen in Geel zal zwanger zijn van de ‘Jamaican vibes’. De 18” Corner in het idyllische bos is alleszins druk bevolkt met op vrijdagavond:[b]Conscious Sounds Soundsystem (Bush Chemists) feat. Culture Freeman & King General. [/b]Conscious Sounds Soundsystem is Dougie Wardrop en guests. Dougie brouwt in zijn studio in Londen heerlijke UK Dub, die stilaan meer evolueert naar eigentijdse roots. Dougie weet meer dan zijn UK-collega’s een Jamaicaanse vibe in zijn steeds retestrakke producties te bewaren. Hij weet ook zijn guests goed te kiezen. Dat leverde hem al enkele klassiekers binnen het genre op: ‘Money Run Things’ van King General en ‘The Fittest of The Fittest’ van Culture Freeman. Beiden komen hem versterken op Reggae Geel. De opwarming voor Dougie gebeurd door Jah Free en Entebbe Sound. Entebbe Sound is een van de meest vooraanstaande soundsystems uit Londen. Ze speelden hun eerste set reeds in 1978. Sedertdien gebruiken zij de muziek als medium om een boodschap van ‘peace, love and unity’ over de wereld te verspreiden. Ook Jah Free is al meer dan 20 jaar betrokken in de reggaemuziek. Hij startte zijn carrière bij de band ‘Tallowah’ en bouwde intussen zijn eigen ‘Rainbow Studio’ uit. In deze studio werkt hij met verschillende muziekstijlen van jazz tot punk, maar met reggae gaat hij pas echt de diepte in. Na het splitten van zijn tweede band startte hij een eigen soundsystem en legde hij zich meer toe op het producerswerk. Met songs als ‘Rod of Correction’, ‘Wicked Can’t Run’ en ‘Riddim’ verwierf hij een zekere faam bij de kenners. Wij vroegen hem echter om de vrijdagavond in de 18” Corner te openen omwille van zijn sterke live-reputatie.Op zaterdag vind je in de 18’’ Corner: The Young Warrior, de talentvolle zoon van de legendarische Jah Shaka. Hij legt in zijn geheel eigen stijl op sublieme wijze de link tussen oud en nieuw, met aandacht voor roots & culture dub van de jaren ’70 tot nu. Samen met Ashanti 3000 & Brother Culture meets Unlisted Fanatic en Saimn-I verzorgt hij de vibes in de 18” Corner tijdens de pauses op het hoofdpodium. Ashanti 3000 is een fervent bezieler van dub en roots. Thierry Van Remoortre heeft met ‘Le monde est une village’ een volwassen radioprogramma op La Une ( de waalse radio1). Brother Culture is de old school reggae rapper die nu onder leiding van de Belgische Unlisted Fanatic zijn straffe live prestaties op plaat vastlegt. Saimn I is Belgisch talent om in het oog te houden. Afsluiten doen we met Alpha & Omega feat. Dan I & Paul Fox. Alpha en Omega zijn John Sprosen en Christine Woodbridge die vanuit Plymouth hun interpretatie van dub de wereld in sturen. Dat betekent loodzware doordenderende bassen - door Christine zelf gespeeld - op een bedje etherische melodieën en frêle zangflarden, dit alles gedipt in een ‘reverb echo’ sausje. Ze hebben goed naar hun inspirators Lee Perry, King Tubby en Augustus Pablo geluisterd. Alpha & Omega waren hofleveranciers voor het Jah Shaka Soundsystem en groeiden uit tot een cultfenomeen. Hun platen in sobere hoezen zijn een kwaliteitslabel.[b]Ook in de ‘Bounce Dancehall’ veel moois dit jaar.[/b] Op vrijdag vind je er Top Cat, een van de meest getalenteerde MC’s uit de UK. Zijn palmares levert hiervoor het bewijs: Top Cat werd vier maal MC van het jaar en de enige die er ooit in slaagde om tegelijkertijd de ‘MC van het jaar’-trofee in de discipline ‘Reggae’ en ‘Jungle’ (zowat de voorloper van de Drum ‘n’ Bass) te bemachtigen. Als producer, op zijn eigen ‘9 Lives Records’, won hij dan weer de ‘Record of the Year’ bij de Reggae Music Awards in 1995. Een zeer dynamisch artiest, zowel op plaat als live.Lady G is het meest bekend van haar ‘Round Di Table Talk’. Een hilarisch sneetje ‘Het leven zoals het is: Het Jamaicaanse huwelijk’. Ze vecht er een robbertje uit met haar echtgenoot, vertolkt door Papa San. Het wordt een monsterhit en krijgt zelfs een vervolg. Na enkele jaren radiostilte om haar dochters op te voeden, verrast ze met ‘God Daughter’, een schijf vol mooie, moderne roots en zinnige teksten. Lady G doet een soundsystembacked show in de Dancehall. Lady Saw heeft meer eretitels dan iemand kan onthouden: ‘The Queen of Dancehall’, ‘The First Lady of Dancehall’ en ‘Mama Saw’ zijn er daar enkele van. Het was zij die een knuppel in het hoederhok gooide door de machopraat van vele rappers 180 graden te draaien, terug af te vuren en bewijs te vragen voor hun bedbeloften. Ze doet dit met humor en zin voor overdrijving. Missy Elliot en Lil Kim citeren haar als voorbeeld en door ‘No Doubt’ werd ze voor een gastrol op ‘Underneath It All’ gevraagd, ook al een Grammy-winnaar. Shaggy vroeg haar dan weer om een vrouwelijk antwoord te verzinnen bij zijn ‘It Wasn’t Me’. Het resultaat is het grappige ‘Son of a Bitch’. Pel de controverse er af en het zal blijken dat Lady Saw een spitante vrouw is die wel degelijk iets te zeggen heeft (Freedom of Speech, Condom). Een A-klasse artieste die zich zelfs ooit aan een geslaagde countrysong waagde. Glen Washington had in de jaren zeventig een hit “Rockers Nu Crackers” maar ging zich daarna weer toeleggen op zijn eerste beroep: drummer. Hij deed dat als sessiemuzikant zelfs bij Stevie Wonder. Tien jaar geleden duikt hij terug op als zanger en weet hij meteen de reggaemassive achter zich te krijgen met puik materiaal en gloedvolle zang en nu dus voor het eerst en langverwacht live in deze contreien. Glen Washington drenkt op vrijdag de Bounce Dancehall in soul, waar hij wordt gebacked door het Downbeat The Ruler soundsystem, dat meteen de druk op te ketel zal houden tot sluitingstijd.Downbeat The Ruler, het New Yorkse Soundsystem van Tony Screw, draait al dertig jaar mee aan de top. In al die jaren bouwde hij een ruime ‘foundation dubplates collection’ op, die zowat de grootste van het heelal moet zijn. Tony is dan ook een geducht tegenstander in dj battles (clashes zoals ze dat op Jamaica noemen). Maar hiernaast zette hij ook nogal wat artiesten op het juiste pad. Shinehead kreeg er bijvoorbeeld zijn eerste kansen en betaalde er zijn leergeld. Op zaterdag krijgt nieuw talent opnieuw de kans zijn kunnen te tonen aan het publiek in de ‘Bounce Dancehall’ tijdens de derde editie van de ‘Catch a Mic’ wedstrijd - een samenwerking met Poppunt. Ditmaal zal dat trouwens gebeuren onder het deskundig oordelende oog en oor van gastjurylid Top Cat. Diezelfde Top Cat zal trouwens net voor de ‘Catch a Mic’ wedstrijd zijn boek ‘How to MC’ voorstellen. Lokaal maar al iets meer gevestigd talent wordt vertegenwoordigd door een schare “Beljam” sounds : Chaka Chaka Sound, High Grade Sound, Raggamuffin Whiteman en Mystic Breeze Collective. Verder is er Pow Pow Movement, één van de pioniers van de Duitse Soundsystemscène. Ze werden als eerste Europees Soundsystem gevraagd om mee te doen aan de “Worldclash” in New York. Pow Pow schuift op naar productiewerk, maar de gusto en kennis spat nog steeds van hun live shows. Voor de meest verrassende noot zorgt Civalizee Foundation aka The Royal Killing Machine uit Antwerpen. Zij zijn bezig aan een ‘tour de force’ die blijft verbazen. Ze veegden soundclash-gewijs het beste wat Europa te bieden heeft aan soundsystems onder de mat op de Duitse ‘Riddim Clash’ en zonden enkele maanden later de alom gevreesde Jamaicaanse Ricky Trooper met de staart tussen de benen terug naar huis. Hiermee werden ze officieus wereldkampioen soundsystem. Wie had dat tien jaar geleden durven dromen van de Belgische reggaescène? Maar door hun aanhoudende passie en volhardendheid, een brede kennis van zaken en met een wicked MC als Budhamas is deze prestatie al bij al niet verbazend. Wereldklasse van Belgische bodem dus. Zij zullen op zaterdag de deuren sluiten.[b]Als absolute top off the bill in de Dancehall[/b]: Chaka Demus & Pliers. De ruwe stem van Chaka Demus en het zoetgevooisde geluid van Pliers vormen samen één van de meest succesvolle formaties uit de Jamaicaanse muziekgeschiedenis. Chaka Demus & Pliers kennen we allemaal van hits zoals ‘Murder She Wrote’ en ‘Tease me’. Deze laatste geraakte in de Uk tot op de derde plek in de charts en bleef er liefst drie maanden in de top 10. Nadien volgden met ‘She Don’t Let Nobody’ en ‘Twist and Shout’ nog twee topvijf hits. Na 10 jaar stilte vonden ze elkaar opnieuw en kwam er een reunie. Ze gingen opnieuw toeren en in 2008 verscheen hun meest recente LP ‘So Proud’. Chaka Demus & Pliers doen op zaterdag, met een soundsystemshow, de intussen tot vaste waarde uitgegroeide ‘Late Nite Show’ op zaterdag. Kortom, een lekkere kers op de taart van Reggae Geel 2009.[b]Op de Mainstage pakken we dit jaar uit met een mix tussen jong aanstormend talent en gevestigde waarden:[/b]De feestelijkheden zullen worden geopend door de winnaar van de European Reggae Contest, een samenwerkingsverband tussen de grootste Europese Reggae-events, waaronder Reggae Geel.Wie het wordt moet in de voorselectie nog bekend worden, maar het zal wel het aanstormend talent binnen Europa zijn.ONESTY - twee jaar geleden nog finaliste in de Catch a Mic Contest - en intussen uitgegroeid tot de leading lady van de Belgische reggaescène zal voor deze editie aantreden met Myband, MakaLox en BlackmannZiggi & The Renaissance Band zagen we al schitteren op de Bob Marley Birthday Bashment vorige winter. Ons wist hij alvast te overtuigen, vandaar dat we hem opnieuw uitnodigden om mee te feesten op Reggae Geel. Op zijn tweede album ‘In Transit’ bewijst hij een excellent singer-songwriter te zijn. In het verleden sleepte deze Nederlander met Caraïbische roots al meerdere prijzen in de wacht en toerde hij als officiële supportact met Gentleman. Adrian Sherwood is vooral gekend als producer van zijn eigen On-U Sound label en is één van de pioniers van de Engelse dubscene en werkte in het verleden onder andere met Sinéad O’Connor, Depeche Mode, Ministry en Nine Inch Nails.Eerder op de dag staat Adrian Sherwood ook al aan de zijde van African Head Charge, de Britse dancedubformatie die zijn hoogtepunten beleefde op het ‘On U Sound’-label. Een mix van Afrikaanse roots, Westerse electronica, diepe dubritmen en veel percussie. Uiterst dansbaar, maar ook mystiek en hypnotiserend.Ook een gevestigde waarde is Don Carlos. Deze Jamaicaan draait al meer dan 40 jaar mee, maar zijn carrière nam pas echt een vlucht toen hij in 1973 samen met Garth Dennis en Duckie Simpson ‘Black Uhuru’ oprichtte. Na hun split 3 jaar later leverde hij pareltjes als ‘Suffering’, ‘Harvest Time’ en ‘Them Never Know Natty Dread Have Him Credential’. Doorheen de jaren scoorde hij hits met ‘Late Night Blues’, ‘Dice Cup’, ‘Hog & Goat’, ‘Johnny Big Mouth’... Just to name a few. Don Carlos is nog één van de weinigen die de relaxte originele rasta vibes in zich heeft. Zijn Dub Vision band is de perfekte band om dat naar een live show te vertalen. Met Turbulence ontmoeten we de nieuwe reggae. Hij is een tweede-generatie Nu-Roots DJ in de bobo shanti vein. Een beetje een Jamaicaanse versie van Busta Rhymes. Zijn energie stuitert alle kanten op en muzikaal leent hij wel eens wat hiphop en R n’ B bij de buren. Zijn repertoire is een al even fascinerende mix van hardcore rappen, singjayen en zingen. Hij scoort een hit ‘Notorius’ en maakt vooral onder leiding van Fattis Burrell degelijke cd’s.Cocoa Tea zal garant staan voor een “all killer - no filler” show, en zang om de vingers bij af te likken. Calvin Scott richtte in de pioniersdagen van de dancehall een ravage aan met zijn lekkere songs en zijn stem, die klinkt zoals ze heet. Hij vormt een tijdlang een reggaesupergroep met Shabba Ranks en Home T. Voor zijn eigen productie ‘No Blood For Oil’ – de striemende aanklacht ten tijde van de eerste golfoorlog – wordt hij in de ban geslagen. Wisten we toen veel dat die song opnieuw actueel zou worden. Cocoa Tea bewijst vooral ook een blijver te zijn, die zich wars van alle trends terug op roots reggae gaat concentreren. Zijn laatste hit is een ode aan Barack Obama. Cocoa Tea live is als een dik uurtje ‘the jukebox from heaven’. Met Lee “Scratch” Perry staat er een levende legende op het podium. Deze wat exentrieke man, die we ook kennen onder pseudoniemen als ‘Pipecock Jackson’ en ‘The Upsetter’ stelt zich op zijn myspace (www.myspace.com/leescratchperry) als volgt voor : "I’m an artist, a musician, a magician, a writer, a singer; I’m everything.” En daarmee heeft hij niet overdreven. Perry bouwde een stevige reputatie op als producer en werkte in zijn “The Black Ark”-studios met letterlijk iedereen die iets voorstelt in de geschiedenis van de reggae, waaronder ook Bob Marley. Maar we kennen Perry ook als een wat bijzonder man die de muren van zijn studio volschreef met bijbelteksten en die naar verluidt zijn eigen studio in brand zou gestoken hebben. In 2003 werd zijn LP ‘Jamaican ET’ bekroond met een grammy-award. In 2008 verraste hij iedereen met zijn jongste longplayer ‘Repentance’.Anthony B is ongetwijfeld één van de grootste reggae-artiesten van dit moment. Zijn eerste muzikale stappen zette Keith Anthony Blair in het plaatselijke kerkkoor, waar niet enkel zijn stem maar ook zijn sociale bewustzijn werden aangescherpt. Later sloot hij zich aan bij de Bobo Ashanti – een stroming binnen de Rastafari-beweging – en bleef hij steeds overtuigde politieke en sociale standpunten uitdragen. In de jaren ’90 vestigde hij zich met hits als ‘Fire Pon Rome’, ‘Raid di Barn’ en ‘Repentance Time’. Ondertussen bouwde hij een ijzersterke live-reputatie op en wist hij onder andere Wyclif Jean en Snoop Dogg te strikken voor een samenwerking op zijn album ‘Untouchable’ uit 2004.Tot zover het hoofdpodium. Nieuw dit jaar is Skaville Circus waar je kan Skanken op de tonen van echte ska en rocksteady. The Skaravans zullen alleszins hun beste plaatjes opleggen. Naast ska biedt dit nieuwe podium ook nyabinghi sessies (Jamaicaanse percussie) en Dub Poetry met Jean ‘Binta’ Breeze. Deze artieste studeerde net als de vermaarde Michael Smith en Oku Onuora aan de ‘Jamaican School of Drama’. Onder impuls van Linton Kwesi Johnson verhuisde ze naar Groot Brittanië, waar ze zich ontwikkelde tot een schrijfster en performer van internationaal niveau. Haar werk belichaamt een compromisloze visie en verkent een brede waaier aan persoonlijke, sociale en politieke hangijzers. Zij doet dit steeds met een tekstuele fijnzinnigheid die haar gelijke niet kent.Verder kan je uiteraard weer genieten van de rand- en kinderanimatie, exotic food, workshops, film en Craftmarket.“Catch a vibe @ Reggae Geel” op 31 juli en 1 augustus 2009. Vrijdag vanaf 18.00 u. en zaterdag vanaf 13.00 u., op de vernieuwde terreinen aan de Zandstraat in Geel. VVK : Dagticket € 15 / Weekendticket € 25 via www.reggaegeel.comKassa : Dagticket € 25 / Weekendticket € 35Meer info op : www.reggaegeel.com.