Donderdagavond vergaderden de leden van de verkeerscommissie over het voorstel van de CD&V om het grondgebied van Herentals in een aantal vaste snelheidszones te verdelen.


Weldra ook duidelijke snelheidszones in Herentals!
 
Snelheidszones
 
Na Olen, Geel, Westerlo, … zullen weldra in Herentals ook duidelijke en uniforme snelheidszones ingevoerd worden. Streefdatum is om de aangepaste snelheidslimieten te laten ingaan vanaf januari 2012.
 
Donderdagavond discussiëren de Herentalse gemeenteraadsleden over een voostel van snelheidsregimes in Herentals. Een jaar nadat CD&V haar voorstel voor de snelheidszones lanceerde en vroeg aan de Herentalse bevolking hierover haar mening te geven, lijkt de uitvoering nabij.
 
Een interne CD&V werkgroep tekende voor het hele grondgebied van Herentals in detail de meest aangewezen snelheid uit. Hierbij werden volgende uitgangspunten gehanteerd:
 
  • 30 km/h is de meest aangewezen snelheid in woonkernen en woonwijken waar voornamelijk bestemmingsverkeer aanwezig is. In deze straten is snel verkeer ontoelaatbaar en moet de zwakke weggebruiker, vaak ook kinderen, maximaal beschermd worden;
  • 50 km/h is aangewezen om het verkeer op een veilige en vlotte manier met minimale hinder uit de woonwijken te geleiden;
  • 50 km/h is tevens een maximale snelheid om veiligheid op de smalle landbouwwegen te kunnen garanderen. De vaak beperkte zichtbaarheid, het tragere landbouwverkeer, de vele fietsers op deze wegen, … leiden tot een snelheidsbeperking tot 50km/h om de veiligheid te kunnen garanderen;
  • 70 km/h is te verantwoorden op de grotere invalswegen waarin voornamelijk een vlotte doorstroming belangrijk is. Aangepaste infrastructuur voor fietsers en voetgangers is op deze wegen uiteraard vereist;
  • 90 km/h zal enkel nog toegelaten zijn op bepaalde delen van de ring rond Herentals.
 
Maximale verkeersveiligheid is een streefdoel voor CD&V Herentals. De inrichting van duidelijke en uniforme snelheidszones met een meer verantwoorde snelheidslimiet zal ongetwijfeld bijdragen deze doestelling te halen.
Om ervoor te zorgen dat deze snelheidszones door de automobilisten ook duidelijk als zodanig herkend worden, stellen wij voor om bij het binnen rijden, naast de wettelijke signalisatieborden, op het wegdek een duidelijk zichtbare aanduiding aan te brengen waardoor zij attent gemaakt worden op het karakter van de zone.
Tonnagebeperking
Gelijktijdig met de invoering van deze snelheidszones, willen we een doordachte tonnagebeperking invoeren. Vele woonstraten of landbouwwegen worden geteisterd door sluiproutes van vrachtverkeer. Dit zwaar vrachtvervoer op onaangepaste wegen is onveilig en hinderlijk, maar leidt bovendien vaak tot vernieling van de weginfrastructuur en de wegbermen. Sluiproutes moeten ontmoedigd worden, voor het vrachtvervoer in het bijzonder. Zo zal doorgaand zwaar vervoer niet langer getolereerd worden in Broekhoven, Veldhoven, Wuytsbergen, …
Vanzelfsprekend zal de invoering van de snelheidszones en de tonnagebeperking aan een grondige evaluatie onderworpen moeten worden.
 
Rutger Moons, lid partijraad CD&V Herentals