U bent hier

Chatbots zijn handig maar niet altijd klantvriendelijk

Geel | Kempen regio | Vlaanderen
30.09.2020 - 09.20u
Door: Mark Jaspers

Thomas More onderzoekt meerwaarde chatbots

Chatbots kunnen waardevol zijn in de interactie met bedrijven, dat vindt het merendeel van de consumenten die Thomas More bevroeg over het gebruik van chatbots.

Slechts de helft van de respondenten beoordeelt zijn huidige chatbot-interacties echter als voornamelijk positief. Er is dus nog werk aan de winkel om het aanbod beter op de noden van consumenten te laten inspelen.

Chatbots: de hype voorbij

De huidige chatbotmarkt is het stadium van de hype gepasseerd en volwassen geworden. Ruim 8 op 10 respondenten weten wat een chatbot is en een grote meerderheid daarvan maakt er ook gebruik van (67%).

De helft van de respondenten heeft echter vaak een negatieve interactie met een chatbot. Het onvermogen van de chatbot om de vraag correct te begrijpen (64%), naast de kwestie antwoorden (62%) of doorsturen naar een simpele FAQ-pagina op de website (54%) gooien het vaakst roet in het eten.

Nochtans staan de respondenten wel open om in interactie te treden met een chatbot om snel een antwoord te krijgen (73%), een reservatie te maken (43%) of een klacht of probleem op te lossen (34%).

Bij financiële toepassingen, zoals een betaling uitvoeren, gaat de consument wat meer op de rem staan (20%). Hier lijken vooral betrouwbaarheid, privacy en veiligheidsperceptie mee te spelen.

Wie heb ik aan de lijn?

Snelheid van antwoord en effectief tot een oplossing komen (en niet doorverwijzen) staan – misschien niet verwonderlijk – hoog op de prioriteitenlijst van de consument. Op de derde plaats vinden we echter "Ik wil vooraf weten dat ik met een chatbot spreek en niet met een persoon".

Mensen staan dus open voor een geautomatiseerde gesprekspartner, maar willen hier wel op voorhand over geïnformeerd worden. Dat een conversatie persoonlijk moet aanvoelen, staat dan ook helemaal onderaan de wensenlijst.

Waardecreatie aan de hand van chatbot

De bedoeling van het onderzoek is om vraag en aanbod beter op elkaar te laten inspelen. Met de resultaten willen de onderzoekers gericht advies verlenen aan bedrijven en chatbot-ontwikkelaars.

De onderzoekers konden 4 consumentenprofielen onderscheiden: de hoopvolle voorstander (16,5%), de believer (20%), de kritische shopper (50,5%) en de pessimist (13%).

Om een kritische massa te bereiken zullen bedrijven de kritische shopper moeten overtuigen. Hiervoor zetten ze best in op het behandelen van complexe(re) vragen, het incorporeren van eerdere klanteninteracties en het niet doorverwijzen naar FAQ's.

Over het onderzoek

Het onderzoek werd doorlopend afgenomen via een online bevraging in de periode april-juli 2020 bij 416 Vlamingen. De respondenten waren evenwichtig verdeeld naar leeftijd, gender, opleidingsniveau en online koopgedrag (frequentie en bedrag).

Meer weten?

Een uitgebreid overzicht van de onderzoeksresultaten vind je op de projectwebsite.

image



Meer nieuws

RetailDetail : 'Modewinkels vragen steun en latere wintersolden'

RetailDetail : 'Modewinkels vragen steun en latere wintersolden'
Kempen regio | Vlaanderen 23.10.2020 - 08.35u

E313 : dit weekend hinder richting Antwerpen ter hoogte van Laakdal

Laakdal regio | Neteland 22.10.2020 - 19.37u

Tussen 4.000 en 6.000 Belgen kregen rood scherm op Covid-app

Tussen 4.000 en 6.000 Belgen kregen rood scherm op Covid-app
Kempen regio | Neteland | Vlaanderen 22.10.2020 - 19.07u

Voordeel site Two4one schakelt om naar ‘take away’ concept

Voordeel site Two4one schakelt om naar ‘take away’ concept
Kempen regio | Nationaal | Provincie Antwerpen 22.10.2020 - 18.24u

Loopbaanprijs Wetenschapscommunicatie 2020 voor Marc Van Ranst

Loopbaanprijs Wetenschapscommunicatie 2020 voor Marc Van Ranst
Nationaal | Provincie Antwerpen | Vlaanderen 22.10.2020 - 16.19u

Agoria: "Helft van woningeigenaars heeft niet voldoende middelen voor klimaatrenovaties"

Kempen regio | Neteland | Vlaanderen 22.10.2020 - 16.18u

Nieuws uit uw regio

Onze partners

Dossiers

Webdesign door Intracto