Van 18 tot 25 november 2014  verwelkomen we op onze school, het Sint-Dimpnacollege van Geel,  een uniek en spraakmakend project.

‘CWXRM’ of ‘ComingWorldRememberMe’ wil van 2014 tot 2018 Wereldoorlog I op een creatieve manier in de kijker te zetten. Jan Moeyart (curator) en Koen Vanmechelen ( inderdaad, de ‘kippenkunstenaar’) zijn de geestelijke ouders van het project. Ze hebben zich tot doel gesteld om op 4 jaar tijd 600.000 beeldjes in klei te maken als symbool voor de 600.000 gesneuvelden op Belgisch grondgebied. Die beeldjes worden in 2018 in Ieper op een stuk niemandsland geplaatst bij een monumentaal kunstwerk van Koen Vanmechelen.

De beeldjes worden in vaste ateliers gemaakt, verspreid over  heel België. Gelukkig beschikt de organisatie ook over een mobiel atelier waardoor de mediatheek van onze school van 18 tot 25 november kan worden omgetoverd tot een heuse werkplaats. Alle leerlingen krijgen daar uitleg over het project en maken ook zelf hun eigen beeldje. Dit beeldje wordt nadien verbonden met de naam van één van de vele gesneuvelden uit de ‘Groote Oorlog’ .

Tegelijkertijd zal op onze speelplaats ook de CosmoGolem staan, een ander project/kunstwerk van Koen Vanmechelen. Het is een 4 meter hoge houten reus van 1500 kilo. Hierin kunnen jongeren via een klepje bij het hart van het beeld hun wensen en/of dromen voor wereldvrede, gelijkheid voor iedereen ….. deponeren. Over de hele wereld staan er ongeveer een 30-tal CosmoGolems verspreid, zodat het project een internationale uitstraling krijgt.

Tijdens de lesuren in de week is het atelier voorbehouden voor onze leerlingen. Na de lesuren kan er eventueel op vraag ook voor andere organisaties (scholen, jeugdbewegingen, kunstkringen…) een workshop voorzien worden met wat uitleg over het project, het maken van een beeldje, uitleg over Koen Vanmechelen en zijn CosmoGolem. Duur: een  50tal minuten. Ook op woensdagnamiddag en zaterdag is er eventueel mogelijkheid om een workshop bij te wonen. Inschrijven hiervoor kan bij luc.vandecruys@telenet.be, liefst zo snel mogelijk.

Het grote publiek, iedereen dus, is welkom  op onze ‘CWXRM’-opendeurdag op zondag 23 november van 14 uur tot 17 uur op het Sint-Dimpnacollege. Daar krijg je de niet enkel de nodige uitleg over het project, maar ook  de mogelijkheid om een beeldje te maken en/of te adopteren. En je maakt tevens kennis met de CosmoGolem!

De deelnameprijs  bedraagt 5 euro, de kostprijs voor de adoptie en het maken van het beeldje. Van die 5 euro is de ene helft bedoeld als kostenbijdrage, de andere helft gaat integraal naar een goed doel: The Future of Hope Foundation in Zimbabwe. Om praktische redenen verrekenen we dit via de schoolrekening.

Uitgebreide  info over beide unieke projecten kan je vinden op http://www.comingworldrememberme.be/

Heb je graag meer informatie over het project, dan mag je mij altijd contacteren.

PS. In bijlage enkele foto’s van de CosmoGolem, het project CWRM en Koen Vanmechelen.

Een woordje uitleg over Koen Vanmechelen en zijn projecten kan je hieronder vinden.

Over Koen Vanmechelen

Koen Vanmechelen (Sint-Truiden, 26 augustus 1965) is een hedendaagse Belgische conceptueel kunstenaar met internationale renommee. Hij begon zijn carrière in de vroege jaren negentig en is sindsdien uitgegroeid tot een van de meest productieve en prominente hedendaagse kunstenaars in België. Zijn veelomvattende en innovatieve werk onderzoekt het thema van bio-culturele diversiteit via de Gallus gallus domesticus of kip, en diens voorouder, de bankivahoen.

Zijn bekendste project is The Cosmopolitan Chicken Project of CCP[1], een internationaal gebeuren waarbij hij via de kruising van nationale kippenrassen op zoek gaat naar een hybride of kosmopolitische kip. Deze superbastaard zou uiteindelijk genen van alle kippenrassen ter wereld met zich meedragen. De 17de generatie, de Mechelse Styrian, werd in april 2013 geboren in de Sloveense hoofdstad Ljubljana.  Samen met zijn twee andere kosmopolitische projecten, de CosmoGolem en The Walking Egg] vormt The Cosmopolitan Chicken Research Project ] de kern van zijn werk, dat de artiest overziet vanuit de Open University of Diversity,  in de oude Gelatinefabriek van Hasselt.

Vanmechelen's kunstwerken onderzoeken en eren de diversiteit en hybriditeit van het leven: "Elk organisme heeft een ander organisme nodig om te overleven". Bioculturele diversiteit en de daaruit volgende interactie tussen kunst en wetenschap vormen het hoofdthema van zijn oeuvre. Vanmechelen werkt vaak samen met wetenschappers en experts uit allerlei disciplines, zoals Jean-Jacques Cassiman, Rik Pinxten en Marleen Temmerman. Hij gebruikt innovatieve technologie, zoals 3D-scanning, morfometrie, 3D-printen en interactieve visualisatie-technieken. Zijn werk is dan ook inherent crossmediaal en varieert van zeer expressieve schilderijen en tekeningen tot fotografie, video, installaties, glaswerk en zelfs houten beeldhouwwerken. Als rode draad in deze verscheidenheid aan expressiemanieren zien we vaak de kip en het ei terugkomen. Over de jaren heen zijn deze namelijk uitgegroeid tot belangrijke symbolen die de kunstenaar toelaten om een verbinding te maken tussen wetenschappelijke, politieke, filosofische en ethische kwesties, en die vaak het uitgangspunt voor debatten, gesprekken en lezingen vormen.

Vanmechelen’s meest bekende project is zonder twijfel het Cosmopolitan Chicken Project, een wereldwijd kruisingsprogramma met nationale en regionale kippenrassen. Met dit project, waaraan de kunstenaar begon in 1998, wil hij de universele superbastaard kweken, een metafoor voor de mondiale culturele en genetische smeltkroes.[16] Om dit project te ondersteunen, richtte hij samen met onder andere dr. Cassiman het Cosmopolitan Chicken Research Project op.

Een tweede project waarbij kunst en wetenschap verenigd worden, is The Walking Egg, een denktank met onder andere fertiliteitsspecialist Dr. Willem Ombelet. Via een focus op fertiliteit in ontwikkelingslanden wil het project vragen stellen over de menselijke identiteit.

Ten slotte heeft het ideeëngoed van Vanmechelen ook aanleiding gegeven tot de CosmoGolem met als boegbeelden Peter Adriaenssens en Jeanne Devos. Hier staat een houten reus, de Cosmogolem, symbool voor universele kinderrechten en voor de valkuil van de maakbaarheid van de mens.[17]

Deze drie projecten vormen samen de Open University of Diversity (OpUnDi) een denktank en een ontmoetingsplaats voor mensen om te debatteren over de kernthema’s in Vanmechelens werk: biologische en culturele diversiteit, identiteit, hybriditeit, en ethische vraagstukken.