Van februari tot eind mei 2015 stuurt de Arteveldehogeschool 2 studenten van de bachelor secundair onderwijs naar de Cunina Boarding School in Sekha, Nepal om er de kwaliteit van het onderwijs te helpen verbeteren. Laatstejaarsstudenten en leerkrachten gaan samen lesgeven met voor Nepal nieuwe didactische werkvormen en principes. Door deze samenwerking met de Arteveldehogeschool beklemtoont niet alleen Cunina haar actieve bijdrage aan de Education for All-doelstellingen van de Verenigde Naties, maar ook het recht op alfabetisering.  

Nepalese leerkrachten in bergdorpen zijn zelf nauwelijks geschoold. Vaak laten ze kinderen de leerstof klassikaal herhalen. Ze hebben weinig notie van motiverende werkvormen en pedagogische principes. Om de leerlingen in het gareel te kunnen houden, geven de meeste Nepalezen les zoals dat hier 100 jaar geleden gebeurde: met strenge hand en op een intimiderende manier. Een van de doelstellingen van de studenten is om hier langzaam verandering in te brengen.

Samen met de Nepalese leerkrachten gaan ze ter plaatse nieuwe lesmethodes ontwikkelen die op maat van de kinderen zijn en rekening houdend met de culturele achtergrond. Dat materiaal gaat leerkrachten en leerlingen inspireren en motiveren. De studenten gaan de leerkrachten actief betrekken bij de stagelessen. Ze geven les en leiden simultaan de aanwezige leerkrachten op, het principe van train-the-trainer.

De studenten gaan zich specifiek bezighouden met kindgericht werken en de leerstof aanschouwelijk en inzichtelijk brengen zodat de kinderen begrijpen wat ze leren, mondiger worden en zich vlot leren uitdrukken in het Engels. Het mooiste resultaat is dan dat ze hun eigen talenten leren ontdekken. Daarin kan deze samenwerking een grote rol spelen.

Lut De Jaegher, stagecoördinator van de Arteveldehogeschool: Onze studenten gaan nog een stap verder. Kinderen die het moeilijk hebben om thuis te studeren of die ondersteuning nodig hebben, gaan ze begeleiden in een huiswerkklas. Daarnaast organiseren ze middag- en naschoolse activiteiten. Ten slotte gaan ze samen met de Cunina Boarding School de ouders actief betrekken bij het schoolgebeuren via openklasdagen, huisbezoeken en oudercontacten.”

Cunina en de Arteveldehogeschool verwachten met deze eerste ervaring nog geen grote resultaten. Sophie Vangheel, stichter-voorzitter van Cunina: “We zijn ons bewust dat een veranderend onderwijsklimaat een geleidelijk proces is. Zo bereiken we de grootste kans op slagen. Als we geregeld gemotiveerde studenten mogen verwelkomen op de Cunina Boarding School, kunnen zij effectief een groot verschil gaan maken.”