Brussels Philharmonic en het Vlaams Radiokoor staan zaterdagavond 12 september exact een half jaar na hun laatste voorstelling opnieuw op de planken in Flagey. Weliswaar in aangepaste vorm: met minder publiek, twee (kortere) voorstellingen per avond, verschillende muzikantenbubbels en zang mét mondmasker.

Het eerste stuk waarmee het orkest het nieuwe seizoen opent sinds de lockdown is symbolisch. Met de vijfde symfonie van Beethoven viert Brussels Philharmonic 'de overwinning op het noodlot'. Gunther Broucke, intendant Brussels Philharmonic: "Ons orkest kijkt - ondanks alle coronaperikelen in de sector - positief naar de toekomst."

Brussels Philharmonic en het Vlaams Radiokoor traden op donderdag 12 maart - aan de vooravond van de lockdown - voor de laatste keer samen op. Daarna lasten ze noodgedwongen een stop van zes maanden in.

Dat is nooit eerder gebeurd sinds de oprichting van het orkest. Na de lange wachtperiode gaan het symfonieorkest en het radiokoor er samen opnieuw met dubbel zoveel zin tegenaan.

En dat mogen bezoekers best letterlijk nemen. Door de coronamaatregelen treden de ensembles in het nieuwe concertseizoen twee keer per avond op, om 18u30 en om 21u.

Kortere voorstellingen zorgen voor intieme ervaring

Elk concert van het nieuwe seizoen duurt voortaan één uur, pakweg de helft van een normale voorstelling. Zo bereikt Brussels Philharmonic toch zoveel mogelijk fans, nu er in Flagey amper 200 man per voorstelling binnen mag in plaats van de gebruikelijke 850. Voordeel: het belooft een intieme ervaring te worden voor zowel muzikanten als bezoekers.

'Onze aangepaste, kortere voorstellingen voor een beperkt publiek zijn veel intiemer. Het is alsof de mensen onze muzikanten bijna voor zich alleen hebben. Het aangepast programma loopt alvast tot eind december.

Daarna zullen we moeten herbekijken. Maar de cultuursector bulkt van de creativiteit, dus daar vinden we wel wat op. En onze muzikanten tellen al weken af naar het moment dat ze opnieuw kunnen schitteren voor een publiek, zij het in aangepaste vorm.' Gunther Broucke, intendant Brussels Philharmonic

Coronaproof optreden

Niet alleen zijn de voorstellingen korter dan anders, ook op en naast het podium neemt Brussels Philharmonic de nodige maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Muzikanten die hetzelfde instrument bespelen, vormen één unit.

Een werkbubbel als het ware, waarbinnen de regels rond social distancing blijven gelden. Wanneer één van de muzikanten besmet zou blijken, kan bekeken worden of die (kleine) bubbel uit het stuk genomen kan worden, zonder dat het hele ensemble in quarantaine moet.

Ook de leden van het koor bewaren de vereiste onderlinge afstand. Opvallend: alle koorleden zullen zingen mét een mondmasker.

Vijfde symfonie van Beethoven als symbolisch stuk

De stukken waarmee het radiokoor en orkest op zaterdag 12 september hun nieuwe seizoen aftrappen, zijn niet toevallig gekozen. Het koor brengt een aangrijpend liefdeslied van Mahler en Brussels Philharmonic speelt de Vijfde Symfonie van Beethoven.

Het is een muziekstuk dat zowel inhoudelijk als symbolisch de overwinning op het noodlot viert, en waarin alle fases van het menselijk leven (geluk, drama, vreugde, tragedie) aan bod komen.

'De vijfde symfonie van Beethoven toont de symbolische waarde van dit eerste concert in lange tijd voor ons. We willen vooral een boodschap van optimisme uitdragen.

Er hing de laatste maanden genoeg negativiteit rond de cultuursector, nu moeten we vooruit kijken. Er is niets beters dan live muziek om daarvoor te zorgen. De muziek zal ons even onze zorgen laten vergeten, en zal publiek en muzikanten weer verbinden zoals vroeger.' Gunther Broucke, intendant Brussels Philharmonic