In het Radio 2 programma De Inspecteur kaartten vandaag consumenten aan dat er facturen in de brievenbus vallen waarvan de betalingstermijn al of bijna verlopen is.

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker heeft aan De Inspecteur laten weten dat ze laat onderzoeken of het mogelijk is om in plaats van de uitgiftedatum de postdatum kan gebruikt worden als startpunt voor de (redelijke) betalingstermijn.

Op die manier kunnen discussies tussen Bpost en bedrijven vermeden worden én heeft de consument de tijd om zijn factuur te controleren en te betalen.

Facturen die in je brievenbus zitten maar waarvan de betalingstermijn reeds of bijna verlopen is. Dat was het gespreksonderwerp bij consumentenprogramma De Inspecteur op Radio 2.

Ook wanneer er geen betalingstermijn op de factuur staat, kan het een probleem zijn. Dan is de redelijke betalingstermijn van toepassing. Die begint te lopen vanaf de uitgiftedatum op de factuur.

De termijn is zelf niet bepaald in de wet, maar wordt klassiek gelegd op 1 a 2 weken. Dat zou normaliter voldoende moeten zijn om consumenten de kans te geven hun factuur te controleren en te betalen. Toch kunnen er verschillende factoren ervoor zorgen dat dit niet volstaat.

Zo kan een brief even blijven hangen bij een bedrijf. Doordat Bpost niet meer dagelijks brieven bezorgt, kan een consument ook een aantal dagen kwijtspelen.

Dat zorgt er niet alleen voor dat een consument soms niet de tijd heeft om op tijd de factuur te betalen maar ook voor discussies tussen Bpost en de betrokken bedrijven. De factuurdatum als startpunt voor de betalingstermijn zorgt dus voor problemen als deze sterk verschilt van de bezorgdatum.

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker liet in de uitzending aan De Inspecteur weten dat ze aan een oplossing werkt.

Ze laat onderzoeken of in plaats van de uitgiftedatum van de factuur de postdatum plus 2 of 3 dagen kan gebruikt worden als startschot voor de redelijke betalingstermijn.

Op die manier tellen de dagen dat de brief bij het bedrijf of bij de post ligt niet meer mee voor de berekening van de redelijke betalingstermijn.

Dat leidt ertoe dat dat consumenten – zoals het hoort – de tijd hebben om hun factuur te controleren en vervolgens te betalen. Dat leidt daarnaast ook tot meer betalingen binnen termijn, minder aanmaningen en minder discussies achteraf.

De Bleeker heeft de Bijzondere Raadgevende Commissie voor Verbruik gevraagd een advies uit te brengen over specifiek dit voorstel en de problematiek van betalingstermijnen in het algemeen.

De BRC Verbruik is samengesteld uit zowel experten als vertegenwoordigers van consumentenorganisaties en sectorfederaties. Die moeten samen een advies opstellen en unaniem goedkeuren. Volgens De Bleeker is dat ook goed voor het draagvlak voor de uiteindelijke oplossing.

Staatssecretaris De Bleeker: "Een redelijke betalingstermijn houdt in dat je de tijd hebt om je factuur na te kijken en te betalen. Door een brief die te lang blijft liggen of te lang onderweg is, komt die vandaag al eens in het gedrang. Ik laat onderzoeken op welke manier we dat we de consument beter daartegen kunnen beschermen.

Door bijvoorbeeld de postdatum te nemen als startdatum voor de termijn zouden we eindeloze discussies kunnen vermijden en zorgen we ervoor dat consumenten effectief genoeg tijd hebben om hun rekening te controleren en te betalen."