U bent hier

De HAVN maakt dagelijks gebruik van e-bike comfortabeler voor e-bikers, bedrijven en gemeenten

Kempen regio | Provincie Antwerpen | Vlaanderen
31.12.2020 - 09.28u
Door: Mark Jaspers

De Antwerpse start-up Streetwaves lanceert de HAVN, een comfortabele parkeer-, laad-, en opbergplek voor e-bikes en pedelecs.

De HAVN werd speciaal ontworpen voor bedrijven en gemeenten die hun medewerkers, klanten en bezoekers een veilige stalling voor hun elektrische fiets willen aanbieden.

De HAVN is een all-in one parkeerplek, ontworpen door en voor e-bikers. Je zet er gemakkelijk en ergonomisch je elektrische fiets tegen de 'steun', die meteen ook dienst doet als locker voor je batterijlader, helm, fluohesje, regenkledij of fietstas.

De opbergruimte sluit je in één handige beweging af met je fietsslot, zodat je e-bike en fietsspullen beschermd zijn tegen schade en diefstal. De HAVN is ook uitgerust met een brandveilig stopcontact om de fietsbatterij ter plaatse op te laden. Hij neemt bovendien weinig plaats in.

Bedrijven of gemeenten kunnen zeven HAVN's kwijt op de ruimte van één autostaanplaats.

Veilig en comfortabel

Almaar meer mensen gebruiken een elektrische fiets om naar het werk te pendelen. Antwerpen is zelfs de wereldhoofdstad van de speed pedelec. En ook in andere steden in Vlaanderen en in Brussel groeit het gebruik elk jaar.

Maar de meeste organisaties hebben geen infrastructuur om e-bikes, die al snel duizenden euro's kosten, respectvol te stallen. Daardoor kunnen of willen heel wat mensen geen elektrische fiets gebruiken.

"E-bikes zijn de gamechangers van de 0-25 km mobiliteit. Maar de huidige oplossingen voor fietsenstallingen zijn grotendeels ontwikkeld voor gewone fietsen en niet aangepast aan e-bikes.

Die zijn bijvoorbeeld zwaarder en hebben dikkere banden. Tegelijk zijn ze ook aanzienlijk duurder, dus gevoeliger voor beschadigingen en diefstallen."

"Met de HAVN willen we lange-afstandsfietsers hetzelfde veilige en comfortabele gevoel geven als wanneer je je auto achterlaat. Het is 'jouw' plekje in de stad. We willen het comfort geven dat nodig gaat zijn om méér mensen naar de fiets te laten switchen."

Lokaal en circulair

Het HAVN-team heeft decennialange ervaring in de fiets-, security-, IT- en business-wereld. Co-founder Axel Verstrael werkte o.a. mee aan de Antwerpse Velo's, de Blue-bikes en de opstart van fietsleasing in België. De start-up wordt daarnaast begeleid door accelerator Start it @KBC.

Met hun innovatie willen ze al ondernemend bijdragen aan gezondere steden en duurzame, slimme mobiliteit. De HAVN wordt dan ook lokaal ontwikkeld en circulair geproduceerd. De assemblage gebeurt in sociale ondernemingen.

"Net zoals Streetwaves willen heel wat gemeenten en bedrijven een actieve rol spelen op het vlak van duurzaamheid, en dat ook uitdragen naar de buitenwereld toe.

Dankzij de HAVN kunnen ze hun fietsende medewerkers en bezoekers faciliteren en ontzorgen, en zo meebouwen aan een gezonde leef- en werkomgeving", zegt Axel Verstrael, co-founder van Streetwaves.

Het prototype van de HAVN werd de voorbije maanden getest op diverse bedrijventerreinen. In het eerste kwartaal van 2021 komt een Founders Edition van honderd HAVN's op de markt in Vlaanderen en Brussel. De HAVN's kunnen aangekocht of geleased worden.

Technische specificaties

Afmetingen (BxHxL): 70 x 82 x 120
Volume locker: 55 liter
Materiaal: Weerbestendig en duurzaam materiaal, roestvrij inox met hout waar het fietskader de HAVN raakt.
Enkele cijfers/trends

Belgische cijfers 2019 (Traxio): 470.000 fietsen verkocht waarvan 51% elektrisch ondersteund: 47,4% e-bikes en 3,5% speed pedelecs
In de fietslease (B2Bike) is de verhouding 81% e-bikes (60% e-bike en 21% speed pedelec) en 19% klassieke fietsen.

Totaal aantal speed pedelecs in België ingeschreven (zomer 2020): 33.000
Leeftijdscategorie speed pedelec-rijders: 75% 35 - 55 jaar

Opmerkelijke trend: sinds de start van dit schooljaar (september 2020) gaan heel wat middelbare scholieren met de elektrische fiets naar school.

Diefstal fietsen en e-bikes per jaar in België: 144 miljoen euro (geraamd bedrag, federale politie en fietsbeurs Velofollies). Er worden almaar minder fietsen gestolen, maar wel steeds vaker dure versies zoals e-bikes.

image



Meer nieuws

Nieuws uit uw regio

Onze partners

Webdesign door Intracto