De vertragingen Brussel-Turnhout stapelen zich op.  Net voor de kerstvakantie trad de nieuwe vervoersregeling van de NMBS in werking. De problemen die de Kempense volksvertegenwoordigers voorspelden, werden in de eerste week al realiteit. Kamerlid Yoleen Van Camp pendelt dagelijks van Tielen naar Brussel en getuigt: "De lijn Turnhout-Brussel werd opnieuw doorgetrokken tot Binche en als logische en voorspelde gevolg leverde dat de nodige vertragingen op, vooral op de terugtocht Binche-Brussel-Turnhout.

Verouderde treinstellen vallen vaker in panne

'Voorts werden we bedeeld met verouderde treinstellen die vaker in panne vallen. Gevolgen: onze burgemeester miste de gemeenteraad en ook onze terugritten van Brussel naar Tielen waren de laatste weken gekenmerkt door rode letters op de borden met vertragingen en afgeschafte treinen."

In de zomer trok Van Camp nog aan de alarmbel en hamerde er bij de NMBS op dat de doortrekking tot Binche tot dezelfde problemen zou leiden, zoals het geval was met de vroegere Turnhout-Manage connectie. Die werd net, omwille van de vele vertragingen, verkort tot Brussel.

Topman Cornu suste toen in een persoonlijk schrijven dat "de verlenging van de verbinding Turnhout-Brussel tot Binche niet tot een slechtere regelmaat zou leiden". De eerste weken praktijk toonden meteen het tegendeel aan en voor 2015 zit er niet meteen beterschap in.

Minister Galant geïnterpelleerd in het parlement

Vanmorgen werd er daarom aan de stations in Turnhout en Tielen actie gevoerd (foto). Reizigers wordt gevraagd hun klachten te posten op www.turnhout.be/nmbs zodat de problemen gebundeld aan de NMBS voorgelegd kunnen worden, in februari.

Ondertussen voelt Kamerlid Yoleen Van Camp (N-VA) de bevoegde minister, Jacqueline Galant, aan de tand in het parlement. 'Turnhout-Brussel is de enige rechtstreekse vervoersader van de Kempen naar de centrumstad, een niet onbelangrijke verbinding dus. Bovendien zijn ook pendelaars van Mol, Olen en Geel aangewezen op deze aansluiting via de overstap in Herentals, om tot in Brussel te reizen.

Vertragingen betekenen een gemiste aansluiting voor deze reizigers, die nu al anderhalf uur en een overstap moeten rekenen om de hoofdstad te bereiken. We vragen waarom dan net voor die lijn verouderde stellen van stal zijn gehaald.

Treinstellen verdwijnen niet zomaar. Naar welke andere verbinding zijn onze vroegere, moderne stellen verkast?

De NMBS gaf ons daar geen antwoord op dus leggen we de vraag nu voor aan de minister." Van Camp vraagt ook concreet cijfermateriaal over de evolutie van het aantal vertragingen en afgeschafte lijnen om de problemen te objectiveren en wil weten waarom de lijn Turnhout-Brussel opnieuw is doorgetrokken tot Binche.'

Wordt vervolgd.