Om de uitbating van haar twee succesvolle etablissementen De Post en Odette in centrum Geel te optimaliseren, rekent Katrien Janssens op het Leuvense Horeko.

Deze online beheertool voor keuken- en personeelsprocessen ondersteunt haar onder meer bij de personeelsplanning, prijsbepalingen en het stockbeheer.

Heel wat processen verlopen zo niet alleen vlotter, Katrien profiteert ook van meer transparantie in de zakencijfers, wat haar toelaat om betere keuzes te maken die het succes van De Post en Odette ten goede komen.

Ruim twintig jaar runt Katrien Janssens Brasserie De Post in Geel: een begrip in de regio en ver daarbuiten. De zaken gaan dus goed. Zo goed zelfs dat de zaakvoerder in 2017 met Odette een tweede brasserie opende op de Markt in Geel.

In Odette zet Janssens meer in op de totaalbeleving: een halfopen keuken, een meer exclusieve kaart en een lounge op de eerste verdieping. Een succesvolle brasserie uitbaten en doen bloeien is een hele uitdaging, laat staan twee.

Daarom rekent ze op Horeko, de praktische horeca-software die haar met de kracht van digitalisering helpt om de efficiëntie te verhogen en tegelijkertijd het overzicht en de controle te behouden.

Dankzij de digitale totaaloplossing van het Leuvense Horeko kan Katrien enerzijds haar marges verbeteren en de personeelsplanning efficiënter aanpakken. "Vroeger was het niet makkelijk om marges te berekenen op bepaalde producten", vertelt de uitbaatster.

"Ik werd al snel overtuigd door de meerwaarde van Horeko omdat ik op een doeltreffende manier alle cijfers in kaart kan brengen en snel kostprijsberekeningen kan maken.

We staan bekend om onze ruime porties. Het is daarbij eens zo belangrijk om de marges goed te berekenen en een goede prijszetting te hanteren. We krijgen dankzij Horeko veel meer inzicht in onze cijfers en meer controle. Hierdoor zijn we in staat om ons rendement te optimaliseren."

Uurregistratie

Anderzijds verloopt de uurregistratie nu ook veel efficiënter. Uren registreren doen de medewerkers van Katrien nu gewoon zelf. In- en uitklokken gebeurt met vingerafdruk of via de mobiele app.

Zo behoudt iedereen op elk moment een overzicht van de gewerkte uren. Plus-, min-, en vakantie-uren worden meteen verrekend. Door gebruik te maken van de vingerscan, worden de dimona-aangiftes van studenten, flexi's en de extra's bovendien automatisch doorgestuurd naar de sociale zekerheidsdienst.

Nu ook de opmaak van de poetsplanning en alle uurroosters via Horeko verlopen, bespaart Katrien makkelijk twee uur per week aan administratiewerk.

Omdat vooral de medewerkers aan de slag moeten met het platform, volgden ze een opleiding via de Horeko Academy. Naast tips en tricks zijn er ook webinars en een online kennisbank.

"De collega's waren enthousiast om aan de slag te gaan met Horeko. Het vergde in het begin een inspanning om het programma te voorzien van input, maar iedereen plukte er nadien meteen de vruchten van", zegt Janssens.

Etikettering

Ook in de keuken wordt met Horeko gewerkt. "Het bijhouden van wanneer een bereiding gemaakt, ingevroren of in de koelkast wordt bewaard, is cruciaal maar voor veel restaurateurs een tijdrovend karwei", licht Pieter van der Heyden, zaakvoerder van Horeko België toe.

"Onder meer omdat bijvoorbeeld niet elk product dezelfde houdbaarheid heeft. Daarom hebben we in de keukens van De Post en Odette een labelprinter aangesloten op de Horeko kitchen manager.

Zo kunnen ze snel en eenvoudig duidelijke labels printen met daarop alle noodzakelijke informatie, zelfs door wie het geprint werd. De etikettering verloopt nu veel vlotter. We bekeken ook de recepturen en voerden een menukaartanalyse uit zodat Katrien naar nog betere resultaten toe kan werken."