Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

De Sutter: ‘kernkabinet bereikte een akkoord over de bescherming van pakjesbezorgers’ 

‘Het moet gedaan zijn met lange dagen werken aan pakweg 4 euro per uur. We zullen pakjesbezorgers beschermen tegen wantoestanden.

Er komen minimale uurvergoedingen, duidelijke rusttijden en opleidingsprogramma’s. De pakjessector zal transparant en veilig worden en niet langer een vrijhaven voor uitbuiting zijn. Het welzijn van onze pakjesbezorgers moet beschermd worden,’ dat kondigt minister van Post Petra De Sutter aan. Ze kwam recent tot een akkoord met de top van de regering.

Deze principes worden verder uitgewerkt met de sector en de afspraken zullen nog dit jaar in regels worden gegoten. 

De Sutter: ‘In België groeide de stapel af te leveren pakjes op 10 jaar van 72 miljoen naar 336 miljoen in 2020. Al die pakjes geraken maar aan onze voordeur dankzij bezorgers die vaak uitgebuit worden, in het zwart moeten werken en geen sociale bescherming hebben. Dat bleek al uit verontrustende reportages en inspectiebezoeken.

De regering sleutelt al langer aan een regeling om dat op te lossen. Na wat omwegen komt die er. We wilden eerst een minimaal percentage koeriers met een vast contract. Dat bleek niet haalbaar. Er zijn andere oplossingen gevonden die 100% van de pakjesbezorgers beschermen, of ze nu werknemer of zelfstandige zijn,’ klinkt het bij De Sutter.  

Niet meer doodmoe   

Ze gaat verder: ‘Zo zijn er heel wat mistoestanden te wijten aan een gebrek aan transparantie in de keten van onderaannemers. Het is een kluwen en de overheid weet niet per definitie waar, wanneer en hoelang pakjesbezorgers werken en voor wie. En waar geen transparantie is, wordt vaak de deur opengezet voor sociale fraude, zwartwerk enzovoort. Die transparantie komt er nu wél.’  

‘Als wij als klanten pakjes bestellen, kunnen we die gemakkelijk via een linkje van het depot tot onze voordeur volgen. Ook de inspectie zal binnenkort weten welke bezorger met welk pakje voor wie bezig is, of die nu met een vast contract werkt of via een onderaannemer rondrijdt. De regering besliste om een systeem van tijdsregistratie in te voeren. Zo kunnen wij als overheid garanderen dat niemand doodmoe achter het stuur moet zitten om pakjes te leveren. Pakjesbezorgers zullen betere rij- en rusttijden krijgen,’ klinkt het.  

Een minimumvergoeding   

De Sutter gaat verder dan alleen meer transparantie: ‘Een eerlijke vergoeding aan pakjesbezorgers staat al te vaak onder druk. Uit reportages bleek dat er zelfs rondgereden zou worden aan vier euro per uur. Pakketbezorgers die als zelfstandige werken, worden namelijk niet beschermd door een minimumloon. Daarom zal ik ook een minimumvergoeding laten vastleggen voor alle pakjesbezorgers die voor alle onderaannemingen ( KMO’s of zelfstandige pakjesbezorgers) worden ingeschakeld. De tijd dat er een bodem uit de minimumlonen van onze pakjesbezorgers wordt geslagen, is voorbij. Een fatsoenlijke vergoeding staat voorop,’ klinkt het.   

Het kader dat we uitdokterden om zelfstandige pakjesbezorgers sociaal te beschermen, perkt het vrije ondernemerschap niet in. ‘Bedrijven die pakjesbezorgers willen laten rondrijden aan een eerlijke vergoeding en willen afwijken van dit kader, kunnen daarvoor een certificaat aanvragen als ze zwart op wit kunnen aantonen dat ze hun bezorgers sociaal beschermen. Vrij ondernemen moet hand in hand gaan met het welzijn van de pakjesbezorgers,’ stelt De Sutter.   

Opleidingen over rechten   

Tot slot kondigt De Sutter aan: ‘Er zullen in de postpakjesdepots welzijnscoördinatoren verschijnen die opleidingen geven aan bezorgers. Die leren hen dan over hun rechten en plichten. Daarnaast schrijven ze een plan dat risico’s in kaart brengt en overtredingen kan voorkomen, net zoals dat ook in de bouwsector eerder werd ingevoerd.’   

Onder andere deze principes worden nog dit najaar in een voorontwerp van wet gegoten en aan de ministerraad voorgelegd, zoals beslist door het federale kernkabinet. De uitvoeringsmodaliteiten zullen met de stakeholders binnen de sector verder uitgewerkt worden, in samenwerking met Minister van Werk Dermagne, Minister van Mobiliteit Gilkinet en minister van Middenstand, KMO’s en Zelfstandigen Clarinval. De uitvoeringsbesluiten zullen begin 2023 aan de ministerraad voorgelegd worden. 

Deel dit artikel