De gemeente Kasterlee blijft ook na de coronacrisis de dienstverlening hoofdzakelijk op afspraak aanbieden.
Sinds de coronacrisis investeert de gemeente volop in de digitalisering van haar producten en diensten en probeert ze steeds meer producten en diensten digitaal aan te bieden.
"Het is voor ons belangrijk dat inwoners 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 zo veel mogelijk attesten kunnen aanvragen zodat ze niet meer tijdens de openingsuren naar het gemeentehuis moeten komen. Dit bespaart hen verplaatsingen en op deze manier kunnen we ook meer tijd vrijmaken voor mensen die fysiek of via de telefoon geholpen willen worden", vertelt burgmeester Ward Kennes.
Burgers die naar het gemeentehuis of sociaal huis komen, moeten een afspraak maken. Dit kan online via afspraken.kasterlee.be of telefonisch via de betreffende dienst.
"We hebben tijdens de coronacrisis gemerkt dat werken op afspraak zowel voordelen voor de burger – zoals korte wachttijden - als voor het personeel heeft. De diensten kunnen de dossiers voorbereiden zodat de afhandeling tijdens de afspraak reeds gebeurt. Op die manier moet de burger minder tijd besteden aan administratieve plichtplegingen," zegt Kennes.
Voor bepaalde producten die beschikbaar zijn aan het onthaal moet je geen afspraak maken. De onthaalbalie blijft dus vrij toegankelijk tijdens de openingsuren. Ook de bibliotheken en het toeristisch infokantoor kan je zonder afspraak tijdens de openingsuren blijven bezoeken.
Eind januari 2022 zal er een eerste evaluatie plaatsvinden.