Dodehoekongevallen zorgen jaarlijks voor tientallen (zwaar)gewonden en zelfs dodelijke slachtoffers. Wanneer het om een aanrijding tussen een fietser en een vrachtwagen gaat, is de balans vaak nog zwaarder.

De technische maatregelen die vanuit de transportsector werden ingevoerd (o.a. de verplichte dodehoekspiegel) redden levens, maar volstaan niet.

"Zeker jonge weggebruikers in het secundair onderwijs moeten nog gesensibiliseerd worden over het probleem. Oefenen in de praktijk is daarbij noodzakelijk," zegt burgemeester Ward Kennes van Kasterlee. Daarom organiseert het SMIK jaarlijks een 'dodehoek'-opleidingsdag samen met de wijkagenten van de politiepost Kasterlee.

"Ons politiecollege heeft groen licht gegeven om in 2018 een dodehoekzeil te kopen om het oefenen nog realistischer te maken," aldus burgemeester Kennes.

Enkele cijfers & ongevallen 'dodehoek'

Jaarlijks gebeuren in ons land gemiddeld 50 dodehoekongevallen met vrachtwagens en kwetsbare weggebruikers 50% van de dodehoekongevallen is zeer ernstig: een vijfde met dodelijke afloop, een vierde met zware verwondingen in alle gevallen is de kwetsbare weggebruiker het slachtoffer, de grote meerderheid zijn fietsers de slachtoffers zijn vooral 11- tot 20-jarigen en senioren bijna alle ongevallen gebeuren overdag en tijdens de week snelheid speelt bij dodehoekongevallen geen rol. (Bron: VSV)