Het prima lenteweer van de voorbije weken heeft al heel wat motorrijders naar buiten gelokt. Met gevaar op zware dodelijke ongevallen zoals zaterdag nog in Ichtegem. In 2013 waren er nochtans minder letselongevallen bij motorrijders: 1.632 in 2013 i.p.v. 1.730 in 2012. Helaas vielen er in 2013 54 doden tegen 38 in 2012.

Er wordt dus verder gewerkt aan de veiligheid van de motorrijders. Zo is er o.a. de nieuwe Helite Airbag voor motorrijders.
De Helite Airbag met navulbaar gaspatroon werd ontworpen om levens te redden wanneer een motorijder ten val komt. Zodra een motorijder bij een ongeval van zijn voertuig wordt geworpen, blazen de luchtkussens zich onmiddellijk op en worden de vitale delen van de motorijder beschermd. De motor wordt  met de airbag-vest verbonden door een veiligheidstouw. Dit touw trekt de activeringssleutel aan op het moment dat motorrijder en motor zich abrupt scheiden en het gas wordt in de luchtkussens vrijgemaakt. De airbags vangen de val en eventuele botsing op en dit in ongeveer 100 milliseconden.

 
Na enkele seconden loopt het airbag-vest automatisch leeg door een ventiel. De CO2-gasfles wordt vervangen en de luchtkussens worden terug opgevouwen waardoor  het airbag-vest zijn volledige functionaliteit terugkrijgt.

Het beschermen van motorrijders is zeer belangrijk voor de veiligheid op de weg.  Er zijn 3 maal meer dodelijke ongevallen met de motor dan met de auto en in  39% van de gevallen is de motorrijder niet verantwoordelijk voor het dodelijke ongeval.  Een Europese studie toont ook aan dat de meerderheid van de ongevallen gebeurt bij gematigde snelheid. Het is net dan dat de Helite airbag het meest effectief is.
Het doel van HELITE is  echter om zijn technologie in die mate te verbeteren dat deze in alle ongevalsituaties volledige bescherming biedt.  
 
Een demonstratie van de Helite airbag kan men nog bijwonen : op 26 en 27 april van 10 tot 18u op het door Touring georganiseerde Speed Trophy - Motoraddict day te Mettet
Circuit Jules Tacheny à Mettet
6 Rue de Saint-Donat
5640 Mettet