Het Agentschap Wegen en Verkeer start met de laatste fase van de aanleg van de spitsstrook. Een aannemer plaatst tot november vijftien portieken met rijstrook-signalisatieborden.



Eind september is een eerste groep borden gebruiksklaar en kan het verkeer over de spitsstrook. Intussen zijn de wegeniswerken, volgens schema, achter de rug.

De aannemer heeft de grondwerken afgewerkt. Sinds 30 juni maakt het agentschap werk van de opwaardering van de pechstrook. Die moet immers sterk genoeg gefundeerd zijn om op piekmomenten te gebruiken als vierde rijstrook – of spitsstrook. Het einde van die ingreep betekent ook het einde van de tijdelijke verkeerssituatie. Het verkeer kan dus vanaf vandaag opnieuw over drie, reguliere rijstroken. De oprit Borgerhout (Singel) blijft nog tot woensdag afgesloten voor alle verkeer, uitgezonderd bussen van De Lijn.

Rijstrooksignalisatieborden
Om de spitsstrook gebruiksklaar te krijgen, moeten er nog dynamische verkeersborden boven de rijstroken geplaatst worden. Die geven onder meer aan wanneer automobilisten over de spitsstrook kunnen rijden. Die borden hebben echter een ruimer doel en helpen mee het verkeer dynamisch te sturen.

De rijbaan richting Antwerpen werd eerder al uitgerust met dezelfde borden. Op de strook tussen de ring rond Antwerpen en de splitsing in Ranst komen er nu 15 portieken met telkens 4 of 5 rijstrooksignalisatieborden, een per rijstrook.

Naast het plaatsen van deze portieken en borden worden bekabelingswerken uitgevoerd, camera’s geplaatst, aangesloten en getest, en detectielussen geslepen en getest. Deze ingrepen gebeuren in de loop van september en oktober.

Tussentijd
Tot eind september moet het verkeer richting Luik nog over drie rijstroken. Om misverstanden te vermijden, blijft de pechstrook tot dan afgesloten met signalisatie.

Het is immers té onveilig om de spitsstrook open te stellen, zonder de noodzakelijke rijstrooksignalisatieborden. In geval van calamiteiten is er immers geen mogelijkheid om de pechstrook (bijvoorbeeld met een rood kruis) opnieuw af te sluiten voor het verkeer.

Vanaf eind september zullen de noodzakelijke portieken met rijstrooksignalisatieborden en automatische incident detectie camera’s geplaatst zijn om de spitsstrook in gebruik te nemen. In oktober plaatst de aannemer nog een tweede reeks portieken met rijstrooksignalisatieborden.

Met deze uitbreiding kunnen ook dynamische snelheidsaanduidingen weergegeven worden in functie van de verkeersdrukte.

Foto archief E313/  N